Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bidskinne
brevkassespørgsmål af
Cathrine
20 år
Jeg har haft en bidskinne, siden jeg var ca. 14-15 år gammel, og nu skal jeg til at have lavet en ny, og er 20 år gammel, så en bidskinne er ret dyr. Især min mor undrer sig over, om det er muligt at vokse fra en bidskinne? Altså om jeg i dag stadig har brug for den og er "vokset fra" at skære tænder om natten? Jeg tror næppe, at det er tilfældet, men hun undrer sig i hvert fald. Min nuværende skinne har jeg snart bidt i stykker, så derfor skal den skiftes.
Mvh Cathrine

Svar:
Hej Cathrine
Tak for dit spørgsmål, jeg tænker der er særdeles relevant at overveje, om du fortsat har brug for en bidskinne.
Det er meget svært at svare dig på, hvad du har behov for. Der kan kun du selv afgøre. Og en fornuftig måde er selvfølgelig at lade være med at have een i en periode og se, hvad der sker.
Det længere svar er at skrive noget til dig om, hvad den videnskabelige viden er, så må du se, om du kan bruge den viden til at finde ud af, hvad du vil.
Det kommer også lidt an på, hvad der har været målet med at give dig en bidskinne? Har du fået at vide, at den skal få dig til at holde op med at skære tænder? Mindske sliddet på tænderne? Mindske hovedpine eller andre smerter? Det skriver du ikke noget om. Min erfaring er, at en række tandlæger som standard anbefaler mennesker at få en bidskinne, hvis de skærer tænder. Uden at der er et bestemt mål med at have skinnen.
Den første konstatering er, at der ikke findes videnskabelig viden, der dokumenteret effekten på tandskæren af at have en bidskinne! Forstået på den måde, at der over tid ikke er forskel på om man har en bidskinne eller ej mht om man fortsætter med at skære tænder og fortsætter med at have smerter, knækken i kæbeleddet etc. Eller sagt på en anden måde: om tandlægen behandler tandskæren med bidskinne eller ej, har ingen langtidseffekt.
Derfor stilles der hos de, der har mest forstand på bidskinner spørgsmålstegn ved, om bidskinner hjælper.
Der er een situation, hvor en bidskinne hjælper. Jeg ved dog ikke om dette er videnskabeligt bevist. Hvis du skærer tænder på en måde, så du kommer til at slide rigtig meget af dine tænder, så kan en bidskinne beskytte dine tænder ved at sliddet kommer på skinnen, fordi den er lavet af et blødere materiale end dine tænder. Typisk vil det i din alder dreje sig om at dine fortænder er blevet synligt kortere i løbet af de sidste år. Eller at du har ondt i dine tænder når du putter kolde eller varme ting i munden.
Hvis du knækker i dine kæbeled er der ingen dokumenteret langtidseffekt af skinnen. Nogen gange kan den gøre, at man knækker mindre. Nogen gange knækker man mere. Nogen gange gør det ingen forskel.
Der vil typisk være en starteffekt af at have en skinne, så du skærer mindre tænder. Effekten forsvinder over tid, fordi du så bare skærer tænder på skinnen, når du har vænnet dig til den.
Når jeg skriver det som jeg gør ovenfor, betyder det ikke, at en bidskinne aldrig virker. Bare at det ikke er sådan, at den altid virker eller at den virker på alle. Og nogen gange kan den forværre nogle symptomer på tandskæren.
Prøv at gå på det følgende link: https://www.tandlaegeforeningen.dk/Patienter/Tandsygdomme/kaebeleddet_sy.... Indlægget er skrevet af een af Danmarks førende specialister på problemer med kæberne. Det er omfattende og grundigt skrevet og du vil kunne se, at bidskinner ikke nævnes som noget, der automatisk hører til det at skære tænder.
Tandskæren troede man tidligere handlede om noget med biddet (forkert bid) og derfor var det oplagt at behandlingen blev en skinne, der ændrede biddet. Tandskæren opstår når kroppens muskler "af sig selv" begynder at arbejde om nagtten, mens du sover. Dit sovemønster betyder noget - det kan du have arvet fra dine forældre. Hvis du har spændinger i dine muskler (myoser) kommer du lettere til at skære tænder. Hvis du er stresset ligeså. Det er desuden helt normalt at skære tænder indimellem. Masser af børn og unge og voksne skærer tænder i perioder - for eksempel under eksamen, i puberteten, ved kærestesorger eller problemer i familien - og holder op af sig selv i andre perioder. Helt personlige vaner: tyggegummitygning i mange timer dagligt, spisning af hårde / seje ting, sovning på maven, for meget computer, ondt i ryggen - og for lidt motion har altsammen indvirken på, hvordan dine muskler har det. Og det betyder igen noget for, hvor meget eller hvor intensivt du skærer tænder.
SÅ...måske kunne det lige så godt hjælpe dig at ændre nogle vaner, eller at blive behandlet af en kiropraktor eller at dyrke noget mere motion - som at få en ny bidskinne. Alt efter som sagt, hvad dit problem er.
En måde at finde ud af det på er jo at lade være med at bruge din skinne i en periode og så mærke godt efter, hvad der sker. Får du hovedpine eller ondt i kæberne eller tænderne? Eller sker der ingenting? Og hvis du opdager at det går helt galt med problemer, du tidligere har haft, så har du jo altså fundet ud af, at netop du åbanbart (endnu) har brug for en bidskinne. Eller måske behandling hos en, der kan hjælpe dig med spændinger i musklerne i ryggen og nakken.
Du kan jo selvfølgelig også sige, at du netop lever som du helst vil - og hvis det giver dig problemer med kæberne, så kan en bidskinne jo være en slags krykke, der kan hjælpe dig til bedre at kunne tåle at leve som du gør. Du bør bare ikke forestille dig, at du SKAL have en bidskinne eller at den kurerer dig!
Snak med din tandlæge om det. Du skal jo selv betale for skinnen og nu nar du nogle ting du kan spørge din tandlæge om, før du bestemmer dig til, hvad du vil. Og det er helt din egen beslutning, om du vil betale for og have en bidskinne.
held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge