Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i de nederste fortænder
brevkassespørgsmål af
Sara
15 år
Hej :)
Jeg har altid haft nogle perioder hvor jeg har haft ondt i i mine nederste fortænder, det har gjort ondt så længe jeg kan huske. Jeg har tit gået til tandlægen med det og der har de sagt at de muligvis kan være på grund af, at jeg har er for kort tungebånd (og det har jeg). Jeg fik det klippet for ca. 2-3 år siden, men det har altså ikke hjulpet så meget på mine tænder eller mit tungebånd, men det gør ikke ondt så tit som det plejede. Altså min tunge blev heller ikke spiciel længere af det, kan det måske være fordi det ikke er klippet nok, eller hvad er der med min tænder?
Hilsen Sara

Svar:
Hej pige 15 år
Tak for dine spørgsmål om smerter i tænderne og tungebåndet.
Jeg bliver nok nødt til at svare, at det ved jeg faktisk ikke. Jeg har aldrig hørt om sammenhæng mellem smerter fra fortænderne og længden af tungebåndet. Det betyder ikke, at der ikke kan være en sammenhæng. Men jeg kender ikke til den og kan ikke rigtig forestille mig det - men jeg kan godt læse, at du skriver, at du har mindre ondt, efter du fik klippet båndet.
Jeg forestiller mig, at hvis et kort tungebånd skulle kunne give smerter, må det være i det tandkød, hvor båndet sidder fast. Men det. kan selvfølgelig godt være, at det så for dig opleves, som om det er tænderne, det gør ondt i.
Du skriver, at du i perioder har ondt i de nederste fortænder. Men ikke noget nærmere om, hvordan det gør ondt. Jeg tænker, at hvis det "isner" i dine tænder ved kulde (spisning eller drikning af kolde ting, trække vejret gennem munden i koldt vejr), så kan det være fordi du slider på dine fortænder. Typisk ved at skære tænder, når du sover. Tænderne kan også blive ømme, hvis du ikke skærer tænder, men bare "presser" på dem ved at bide hårdt sammen, når du sover.
Begge dele er ikke noget du selv kan styre. Og det kan være lidt svært at være sikker på (for en tandlæge). Men hvis dine fortænder er slidte (toppen slidt flad) kan det være et tegn. Hvis du ofte lider af hovedpine kan det også være et tegn.
Med hensyn til det, at din tunge ikke blev længere, så - ja - kan det være fordi der ikke blev klippet nok indad. Men hvis du har fået gjort det for ikke så længe siden, så tænker jeg, at din tunge ikke kan komme længere frem, med mindre du træner at gøre det. Dine muskler i tungen er jo vant til, at de er begrænset i deres bevægelse og det at strengen er væk, betyder altså ikke, at musklerne selv kan finde ud af det. Måske skal du træne at række tunge ad dig selv i et spejl i timevis - for at blive bedre til det. Og det kan sagtens være, at det både strækker meget og gør lidt ondt at få tungen til at kunne bevæge sig mere. Men det er da fornuftigt at kunne bevæge tungen meget, tænker jeg.
Under alle omstændigheder tænker jeg, at det er svært at giver dig et sikkert svar uden at jeg har haft mulighed for at se på dig. Og det kan jo ikke lade sig gøre i en brevkasse. Så mit råd til dig er at gå hen på din tandklinik og bede om en konsultation - jeg vil foreslå dig at få tid hos en specialtandlæge (i tandretning), fordi de har større viden om tandstilling og vækst end de almindelige tandlæger.
Jeg synes, at der burde være nogen, der kunne give dig et klart svar og foreslå dig en mulig behandling.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge.