Nedtur

brevkassespørgsmål

Nedtur

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hej Cyberhus.
For 2 måneder siden ca, havde jeg en rimelig dårlig periode. Jeg var trist eller ligeglad det meste af tiden, og enten græd jeg migselv i søvn eller også var jeg bare oppe det meste af natten.
Jeg skammede mig bare rimelig meget over min krop og ansigt. Det resulterede i, at jeg cuttede og forsøgte at holde mig fra mad, eller kaste det op når jeg havde fået noget ned. Dog, stoppede jeg hurtigt migselv fra det, da jeg godt vidste at det kunne ende ud i en spiseforstyrrelse.
Men altså ja, jeg har fået det bedre siden. Ingen søvnløse nætter. 
Men idag, føles det bare som om, at det hele er vendt tilbage. Starten på dagen var fin nok. Men efterhånden fik jeg det virkelig bare dårligt med mig selv. Jeg har ikke hørt efter hvad nogle af lærerne eller mine venner har sagt.
Jeg tænker kun på,  at jeg virkelig snart på tage mig sammen og tabe mig. 
Jeg ved ikke hvad spørgsmålet ved det her er.. Jeg føler bare, at jeg på en måde også selv er skyld i, at jeg har det dårligt. Altså, på en måde, vil jeg gerne have det dårligt.. Jeg føler at det bare ikke er meningen at jeg skal være glad.. Ja, jeg ved ikke engang hvad jeg selv mener med det.. 
Har heller ikke spist noget idag, og planlægger at finde på en undskyldning til aftensmaden, bare for at se, om min mave ser lidt fladere ud af det..
Som sagt, ved jeg ikke hvad spørgsmålet er. Jeg havde bare brug for at skrive det til  nogen, da ingen ved hvordan jeg har det.

Svar: 

Kære du.

Hvor er det godt, at du skriver ind, selvom du ikke har et konkret spørgsmål. Det kan være rigtig godt at fortælle nogen om, hvordan man har det og om de tanker, der kører rundt i hovedet, for når man haft det svært som dig, så kan det føles helt uoverskueligt med alle de svære følelser, som det lyder til, at du går rundt med.

Det lyder til, at du har været igennem en ret svær periode, hvor du har haft det dårligt med dig selv, og alle de tanker er nu vendt tilbage igen. Det kan jeg godt forstå må være svært for dig, og måske også lidt skræmmende, fordi du havde det så svært sidst. Men samtidig tænker jeg også, at det nok er meget naturligt, at det kan tage lidt tid at komme helt ovenpå igen efter en svær periode. Som jeg forstår dit brev, så er noget af det, der fylder mest for dig, det er dit forhold til dig selv. Det lyder ikke til, at du er så glad for dit udseende og din krop, og at mange af dine tanker handler om, hvordan du burde se ud. Og når jeg læser dit brev, så har jeg på fornemmelsen, at du ikke synes, at du er god nok? Jeg ved, at der er rigtig mange piger, der har det på samme måde, og kan finde mange flere fejl ved dem selv end positive ting. Det kan også være svært, fordi vi hele tiden får afvide, hvordan vi burde se ud eller burde være fra fx de sociale medier som Facebook og Instagram, og det kan være svært at overbevise sig selv om, at man er ligeså god som alle de flotte piger og kvinder, man ser på de sociale medier. Men du er god nok som du er! Jeg synes, at det er rigtig flot af dig, at du stoppede dig selv i at sulte dig i forsøget på at tabe dig. Det kan være svært, for man kan godt blive fanget af, at man burde se ud på en bestemt måde, og desværre kan det godt tage overhånd, så man til sidst ikke får noget at spise. Så derfor er det så stærkt af dig, at du var bevidst om, at du ikke skulle ud i en spiseforstyrrelse. Men selvom du godt ved, at det ikke er sundt for dig ikke at spise noget, så lyder det til, at du bebrejder dig selv for, at du har det svært og ikke ser ud, som du ønsker, og at du egentlig ikke fortjener at have det godt. Men det synes jeg absolut, at du fortjener! Og jeg tror ikke, at det ikke er meningen, at du ikke skal have det godt. Jeg tror bare, at det er lidt svært for dig lige nu at finde derhen, hvor du kan blive glad igen, og det er der ingen skam i. Men jeg tror, at det er muligt for dig, at blive glad og få det godt.

Det kan tage tid at opbygge et godt forhold til sig selv, men det er noget, som jeg tænker er vigtigt at prioritere, fordi det vigtigste forhold er det, man har til sig selv. Derfor tænker jeg, at du må prøve at finde en måde at blive glad for dig selv som du er. En måde at gøre det på kan være at tvinge dig selv til at sige 3 ting, som du kan lide ved dig selv, hver dag. Det kan være noget ved din person, dit udseende eller noget helt tredje. Det kan godt være lidt svært i starten, men jeg synes alligevel, at du skal give det et forsøg. Og det kan være godt at skrive det ned, så du altid kan finde det frem og minde dig selv om alle de gode egenskaber og sider, du har. Derudover tænker jeg, at det kan være godt at huske at gøre de ting, som gør dig glad. Når man er ked af det og har det svært, så kan det virke som en umulig opgave at gøre det, der måske engang plejede at gøre en glad. Hvis det er svært, så kan du måske prøve at snakke med dine forældre eller en god veninde, som kender dig godt og spørge, hvad de tænker, der tidligere plejede at gøre dig glad. Du kan også prøve at tænke over, hvad der har været godt i den periode, hvor du fik det bedre igen. Det kan være en tur i biografen, dyrke en tidligere hobby, have tøseaften med veninder, kigge i butikker eller tage til en forlystelsespark. Det kan godt være, at du ikke lige har lyst til det, men det kan være godt til at distrahere dig selv fra de svære tanker, og i stedet prøve at fokusere på det, som du er i gang med.

Det kan også være en god idé at skrive de ting ned, som du tænker vil gøre, at du får det godt. Om det så er en flad mave eller et pænere ansigt, så bare skriv det ned og så kig på det bagefter, og prøv at tænk over, om det er muligt, og om det vil føre til, at du bliver gladere for dig selv. Nogle ting kan man godt ændre på, fx hvis man synes, at man ikke får nok motion, så kan man prøve at dyrke lidt mere. Men mange ting kan man ikke ændre på, og der kan det være godt at øve sig i ikke at bebrejde sig selv for at tingene ikke er, som man ønsker det. Det kan også være, at det kan give dig et overblik over dine tanker og følelser, hvis de står på et stykke papir. Det kan lyde til, at du har en del forventninger til dig selv, hvilket også er helt almindeligt at have, men nogle gange kan forventningerne tage overhånd, og måske hvis det står på et papir, så kan du prøve at se, om det egentlig giver mening alle de ting, du forventer af dig selv? En god regel er at spørge dig selv, om du vil forvente det af andre mennesker. Tit forventer vi nemlig mere af os selv og vi taler generelt også dårligere til os selv end til andre, men det kan være godt at prøve at "behandle" sig selv, som man behandler andre.

Du skriver, at du tidligere har cuttet. Mange der cutter gør det fordi det bliver en måde at håndtere den indre smerte på ved at lave en fysisk smerte i stedet. Det kan virke godt i øjeblikket, men efterfølgende kan man godt få det værre. Måske det er noget, du selv kan genkende? Desværre kan man blive afhængig af den følelse det giver, når man skærer i sig selv, og det er ikke så godt på længere sigt. Så hvis du stadig cutter, så tænker jeg, at det kan være en god idé, hvis du kan prøve at tænke over, om der er noget andet du kan gøre, når du er ked af det og har lyst til at skære i dig selv. Fx kan det være, at det vil være bedre at skrige eller slå på en pude, så du får alle følelserne ud. Det kan også være, at du har en rigtig god veninde, som du kan snakke med, og som du kan ringe til, når du har det svært. Du kan også kontakte LMS, som står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade. De har både telefon, chat og sms rådgivning, og kan være rigtig gode at snakke med. Du er også altid velkommen i vores chat, hvis du har brug for at snakke med en voksen om dine tanker. Selvom det kan være svært, så kan du også overveje, om der er nogle omkring dig, som du kan snakke med og fortælle til, hvordan du har det. Det kan være en fra din familie, en veninde, en lærer eller en helt anden person. Det kan være hårdt at gå med alle de her svære tanker selv, og det kan virke lettende at dele det med nogen.

Til sidst vil jeg sige, at jeg synes, at du er super sej fordi du har skrevet herind! Og du skal vide, at du langt fra er den eneste, som går rundt med ligende tanker som dig, og som ikke har det godt med sig selv. Men husk, at du kan få det bedre, og du fortjener at have det godt! Selvom de svære tanker er kommet tilbage, så betyder det ikke, at du går tilbage til der, hvor du havde det værst sidst.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner
Pernille

 

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program