Om os

 

Cyberhus er et digitalt frirum, hvor børn og unge kan få støtte og råd fra voksne rådgivere, eller dele tanker med jævnaldrende i Forum og Gruppechat. Der er altid nogen, der vil lytte.  

Hvem kan benytte Cyberhus
Børn og unge op til 25 år 


Hvad kan man på Cyberhus
Cyberhus eksisterer kun på nettet, og al den rådgivning vi kan tilbyde findes derfor også kun på nettet. Du kan henvende dig med tanker og spørgsmål om alt fra seksualitet, pubertet, og kærlighed til selvskade, selvmordstanker og misbrug. Vi kan altså tale om lige præcis det, der fylder for dig.

Vi vil altid gerne lytte, og med vores ord kan vi forsøge at støtte og rådgive. Er der brug for mere hjælp, vil vi prøve at finde ud af hvem, hvor og hvordan, hjælpen kan findes. Det kan både være andre steder på nettet eller offline. 


Hvem er rådgiverne
De fleste rådgivere er frivillige, men vi har også lønnede, der står for at uddanne og støtte de frivillige rådgivere.

Det er for det meste de frivillige rådgivere, du møder i brevkassen og gruppechats, men for at sikre at alle får svar i brevkassen, og at der altid er en rådgiver i gruppechatten, hjælper de lønnede rådgivere også nogle gange til.

I vores SMS-chat er det, lige nu, kun vores lønnede rådgivere du møder.

Alle rådgivere er voksne og er oplært i at rådgive online. Du kan læse mere om vores rådgivere her


Er man anonym? 
Alle unge kan være anonyme

  1. Vi kan ikke se dig, din mobil eller den computer, du sidder ved. Din IP-adresse og/eller dit mobilnummer er usynligt for os. 

  2. Du skal ikke oplyse dit navn, CPR-nummer, adresse eller lignende. Det sikrer din anonymitet.

  3. For at gøre rådgivningen bedre, udfylder vi efter hver rådgivning et anonymt skema. Her skriver vi dato, tidspunkt og det emne, rådgivningen handlede om. Registreringerne er generelle og anonyme.  

  4. Alle rådgivere har tavshedspligt. Det betyder, at de ikke må fortælle, hvem de rådgiver, eller hvad de rådgiver om. Rådgiverne må gerne tale med hinanden, og med vores koordinatorer, men ikke med andre der ikke er ansat i Cyberhus.  Tavshedspligten gælder stadig, når de stopper i rådgivningen! 

  5. Alle chat- og SMS-samtaler gemmes i vores system i 6 måneder, hvorefter de automatisk bliver slettet. Det er vigtigt at kunne kigge tilbage i en samtale, hvis en ung klager, eller hvis politiet beder om oplysninger fra en samtale (se pkt. 8) Normalt gemmer vi kun samtalerne i 30 dage, men i 2024-2027 er perioden vi gemmer samtalerne forlænget pga. et forskningsprojekt (se mere under overskriften 'Forskningsprojekt Rådvild'). 

  6. Hvis en af vores rådgivere bliver meget bekymret for dig, skal vi underrette. Det betyder, at vi skal kontakte en voksen fra din kommune og fortælle om dine problemer. Det skal alle voksne I Danmark.

  7. Vi kan kun underrette, hvis vi ved hvem du er. Men vi ved kun de ting, du selv vælger at fortælle. Så længe du ikke selv skriver dit fulde navn, din adresse, dit CPR-nummer, din skoles navn eller lignende, er du fuldstændig anonym for os. 

  8. I sjældne tilfælde, hvis vi vurderer, at du er i akut livsfare, kan vi kontakte politiet, som så kan vælge at spore en samtale, et indlæg eller en kommentar. Vi understreger, at Cyberhus ikke selv har mulighed for at spore. Det er kun politiet der kan, hvis de vurderer det nødvendigt. 

 

Hvad gør jeg, hvis jeg vil klage over noget?
Hvis du har set eller oplevet noget, du gerne vil klage over, kan du læse mere om, hvordan du gør her


Kontakt mellem unge, og mellem brugere og ansatte/frivillige i Cyberhus 
Al korrespondance mellem brugere skal ske offentligt på cyberhus.dk. Det er ikke tilladt at oplyse personlige data eller opfordre til yderligere kontakt udenfor cyberhus.dk.
Al korrespondance mellem ansatte/frivillige og brugere sker via cyberhus.dk-mailadresser eller via kontaktformularer på sitet.

Forskningsprojekt 'Rådvild'
I perioden 2024-2027 deltager Cyberhus i et forskningsprojekt. I perioden kan forskere fra Aarhus Universitet få adgang til anonymiserede dele af de forskellige chats. De får ikke direkte adgang til hele chatten, men kun relevante dele, og de får ikke adgang med mindre den/de unge, der deltager i samtalen, giver tilladelse til det.
Formålet med forskningen er at skabe bedre muligheder for at få den rigtige hjælp i en digital rådgivning.

Har du spørgsmål til den måde, vi bruger data på, kan du kontakte os på info@cyberhus.dk

Vi bruger nogle gange billeder lavet med hjælp fra AI
De billeder du ser i topbanneret på forsiden, Brevkassen, Gruppechat, Forum og SMS er lavet med hjælp fra kunstig intelligens.

Hvem driver Cyberhus?
Cyberhus drives af Center for Digital Pædagogik. Du kan læse mere om Cyberhus, Center for Digital Pædagogik og menneskene bag her

Værdigrundlag
Vi tror på, at ligeværdige og troværdige relationer, mellem dig der besøger Cyberhus, og rådgiverne du møder på siden, er vigtige. Derfor skaber og bidrager brugere og rådgivere i fællesskab til SMS- og gruppechatssamtalerne. Du kan komme som du er, uanset om du har brug for rådgivning og støtte eller blot et fællesskab at være en del af. 

Vi arbejder for, at du kan udtrykke dine tanker og følelser i en tryg ramme, hvor rådgiverne nysgerrigt undersøger de problemer, tanker og følelser, du fortæller om. Sammen kan vi prøve at finde handlemuligheder, og vi tror på, at du altid gør det bedste, du kan, og det vil vi også gøre. 

Forventninger til hinanden 
Vores tilgang til de samtaler vi har på Cyberhus er, at relationen er noget vi har fælles ejerskab af. Det betyder, at både den unge og rådgiveren har ansvar for at bidrage til samtalen. Rådgiveren kan tilbyde viden og handlemuligheder.

© Copyright 2022 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Safer Internet Program