Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Coca Cola Vs faxecondi?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa Niels. Hvad er mest farligt for tænderne faxecondi eller cocacola skriv venligst hvorfor det er mig der spurgte om elektrisk eller normal. Og tak fordi du skrev det ;) Har hørt at det er cola men er ikke helt sikker..

Svar:
Hej igen
Tak for spørgsmålet.
Der er to ting i sodavand, der kan være farligt for tænderne: den ene er at fabrikanterne tilsætter syre for at gøre smagen af sodavanden syrligere (”friskere”). Den anden er mængden af sukker.
Man måler surhedsgrad med en såkaldt pH skala, der går fra 0 til 14. Jo surere, jo lavere pH.
Jeg har ikke selv testet sodavand, men et par hjemmesider jeg har besøgt (prøv selv at Google: sodavand pH) skriver at værdien ligger på 2,3-3,0. Til sammenligning ligger citronsaft, som er en stærk syre, kun lidt lavere. Når pH i munden er under 5,5, så ryger der et lag af emaljen.
Cola ligger i den sureste ende af sodavands-skalaen – lidt forskelligt efter hvilken cola vi taler om, de er ikke helt ens og der er forskel på light og ikke-light. Men formentlig er cocacola lidt mere sur end faxe kondien.
Hvis du drikker sodavanden i små slurke får du ligeså mange gange ætsning, som der er slurke. Jeg ved ikke, hvor meget det betyder, om den ene sodavand er lidt surere end den anden. Hvis du drikker sodavanden på een gang giver det kun een gang syre!
Med hensyn til sukkeret er der såvidt jeg ved ikke meget forskel. Sukkeret gør at du får flere af den slags bakterier, der kan lide et surt miljø. De laver selv syre hver gang de får sukker. På den måde kan man sige at du selv er med til at udvælge, hviklken slags bakterier, der skal bo i din mund. De bakterier, der kan lide at være i et surt miljø, er dygtige til at lave syre selv. Og det er det, der giver huller i tænderne.
Det er lidt det samme igen, som med syren: jo flere gange om dagen, du putter sukker (sodavand) ind i munden, jo hurtigere får bakterierne lavet hul på dine tænder.
Jeg tror personligt ikke det gør nogen forskel hvilken slags sodavand, du drikker. Og derfor kan jeg desværre ikke pege en vinder (eller er det en taber?) ud i konkurrencen mellem cocacola og faxe kondi om at være mest skadelig for tænderne.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge