Kan jeg blive bedre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus.
Dette lyder måske lidt som "jeg vil bare gerne være kendt" agtigt, men jeg elsker virkelig at lave skuespil. Selvom jeg kun har prøvet det en gang før, det var til vores skolekomedie. Jeg elskede det virkelig, og prøvede virkelig at leve mig ind i rollen.
Dog, valgte jeg en meget lille rolle. Jeg skulle kun sige noget med 5 sætninger, fordi jeg var bange for at jeg ville være dårlig til at spille.
Jeg fortryder det lidt, men har tænkt over det, og det er faktisk noget jeg gerne vil fortsætte med, tror jeg. Jeg har forsøgt at finde alle mulige auditions til film, da jeg tænker at det kunne være mega hyggeligt, og verdens bedste oplevelse hvis jeg fik lov at komme med i en film. Men her kommer mit problem: Jeg er en meget, meget genert person. (Så er det jo lidt ironisk at jeg faktisk elsker at spille foran mennesker) Men ja, er meget genert, og derfor har jeg aldrig rigtig turde at træde ind til en audition. Eller at melde mig til teater. Har overvejet det meget, og hvis jeg tilmeldte mig, ja, så er jeg jo helt ny, og er ikke engang sikker på om jeg overhovedet er en god skuespiller.
Så jeg frygter, at de andre skuespillere som er lidt mere trænet, vil gøre grin med mig eller sådan noget..
Hvad tænker i? SKAL man gå til teater i nogle år, før man kan være med i en film? Eller kan jeg måske på en eller anden måde øve mig for mig selv, og blive bedre? Jeg er lidt irriteret over mig selv, at jeg ikke bare kan tage mig sammen og melde mig til teater.. At jeg skal være så genert, og gå så meget op i, hvad folk tænker om mig..
Nu så jeg også lige på blockbuster, at man kunne deltage i en konkurrence, altså gå til en "audition" bare foran kammeraet hjemme i stuen, istedet for foran nogle fremmede mennesker. Og det er jo perfekt for mig. Det er ovenikøbet til den nye film der kommer af "afdeling q"
Har set alle de andre film og jeg elsker dem. Og er også rimelig fascineret af Nikolaj lee kaas, jeg synes at han er en virkelig god skuespiller. Så det ville jo være mit livs største oplevelse, at medvirke i en af mine yndlingsfilm, sammen med ham!
Men er jeg for naiv? Skulle jeg måske bare øve mig i nogle år, før jeg overhovedet har en chance for at komme med i en film?
- Marie

Svar:
Hej Marie
Det er skønt at have en drøm og jeg synes ikke der er noget som helst galt med din om at blive skuespiller.
Du spørger om du "bare" skal øve dig derhjemme eller om du skal hoppe ud i det og melde dig til teater. Jeg synes det er svært at sige om den ene vej nødvendigvis er bedre end den anden. Der findes mange eksempler på både unge og voksne der har medvirket i film uden at være skuespillere. At de "bare" er gået til audition og har fået rollen til en bestemt film eller et teaterstykke på baggrund af den ene audition. Så det er helt sikkert en mulighed. Du vil garateret også kunne finde øvelser på nettet eller låne bøger på biblioteket om skuespil, som kan hjælpe dig på vej.
Omvendt kan man sige at det at gå på en teaterskole både kan være med til at gøre dig bedre, fordi man helt sikkert arbejder mere målrettet med undervisere der ved rigtig meget om skuespil og hvad skal gøre for at blive en god skuespiller. Det kunne også samtidig gøre dig endnu klogere på om skuespil er det helt rigtige for dig. Du skriver at du har prøvet at være med i et enkelt teaterstykke i en mindre rolle, så måske kunne det være fedt at prøve det endnu mere af?
Jeg kan godt se at det er en kæmpe udfordring når du er meget genert, men det tror jeg faktisk at det er noget som mange skuespillere kender til. Selv om det kan lyde mærkeligt med mennesker der kan lide at stå på en scene og være kendte så tænker jeg at skuespillere sagens kan være generte. Så højest sansynligvis er der også andre der går til teater der er lige så generte som dig.
Lige meget hvad du vælger synes jeg det vigtigste er at du holder fast i din drøm, og går efter den.
Held og lykke med det
Niels-Christian