Spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål

Spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Hej Jeg sidder her i nattetimerne og kan ikke sove. Jeg har et problem med mad, men jeg ved, at det hænger sammen med, at jeg har det svært psykisk. Jeg har været meget overvægtig som barn og teenager, men jeg har tabt mig fra 100 kg til nu 62 kg (175cm. høj). Jeg har tabt mig ved at dyrke motion og følge en kostplan og gå til vægtkontrol med min mor hos min læge. Nu er der bare sket det, at min mor er blevet alvorligt syg og samtidig har jeg fået at vide at jeg aldrig vil kunne få børn fordi jeg også har en sygdom. Den er ikke alvorlig men jeg har altid været glad for børn og derfor er jeg ked af det og hvem vil være sammen med én som ikke kan få børn? Fordi det er svært psykisk kaster jeg op, når jeg synes jeg spiser for meget eller spiser for usundt. Selvom jeg ikke skal tabe mig længere og selvom jeg ellers fungerer helt fint. Jeg ved, at det skyldes de psykiske ting, og jeg ved, at jeg burde at stoppe med det, men jeg kan bare ikke. Jeg har prøvet at sige til mig selv, at jeg skal lade være, men jeg falder i igen og igen. Jeg kan ikke dele det med nogen omkring mig. Min mor har nok at se til. Jeg har ikke nogen far eller søskende, og mine veninder vil ikke kunne forstå mig. Hvad kan jeg gøre uden at min mor skal have besked? Jeg kan ikke bruge min læge, for min mor snakker meget med hende. Hilsen mig

Svar:

Kære pige 19 år.

Tak for din henvendelse.

Jeg forstår godt at du har en indre stor konflikt, som du har brug for at få hjælp til.
Jeg tænker at der er mange udfordringer i dit liv lige nu - både at håndtere visheden om at din mor er alvorligt syg, og beskeden om at du ikke vil kunne få børn.

Jeg har lyst til at fortælle dig, at du kan få børn på mange måder. Det er ikke sikkert de komme på den måde du lige havde regnet med. Jeg ved ikke hvorfor du ikke kan få børn, men man kan gøre meget for dig, hvis du ikke kan få børn på den "gamle" måde. Hvis det alligevel ikke kan lade sig gøre, er der en masse adoptivbørn der mangler en dejlig mor og far.

Så opgiv ikke håbet om at du en dag bliver mor...

Din læge har tavshedspligt så det du evt. vælger at fortælle hende, må hun ikke gå videre med. Men jeg forstår godt at du har brug for en helt anden løsning og jeg kan kun støtte dig i at blive set/lyttet på af en helt nye øjne/ører.

Jeg vil foreslå dig at henvende dig til tlf. rådgivningen i LMS (landsforeningen mod spiseforstyrrelser)  tlf. 70101818 mandag til torsdag kl. 18-20. www.spiseforstyrrelser.dk

Her kan du tale med en voksen som har meget erfaring med de følelser og tanker der fylder bagved en spiseforstyrrelse.

Håber at du finder hjælp hos LMS - ellers kan jeg også anbefale chatten her på Cyberhus, hvor du kan chatte med en voksen. Den har åben mandag til torsdag 15 - 19.00.

Dbh Else Marie

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål