Min veninde kan ikke se at hun bliver manipuleret
brevkassespørgsmål af
Caroline
17 år
Jeg har et kæmpe dilemma med min bedste veninde. Hun er begyndt at date en fyr, som jeg virkelig ikke kan lide. Han virker manipulerende og nedladende, og jeg synes slet ikke, han behandler hende godt. Jeg har prøvet at sige det men hun blev mega sur og sagde, at jeg ikke skulle blande mig. Jeg kan ikke bare stå og se på, at hun bliver såret, men samtidig vil jeg ikke miste hende som veninde. Det slider på mig at holde min mund, men hver gang jeg nævner ham, bliver hun defensiv. Hvordan hjælper man en ven, der ikke selv kan se, at hun er i et dårligt forhold?

Svar:
Kære Caroline
Tusind tak for dit brev. Det er tydeligt, hvor meget du holder af din veninde, og hvor svært det er for dig at stå i den her situation. Det giver rigtig god mening, at du føler dig splittet og frustreret, for du står med et ønske om at passe på en, du holder af, samtidig med at du er bange for at miste hende.
Det er meget naturligt at reagere, når man oplever, at en ven bliver behandlet dårligt. Når du beskriver ham som manipulerende og nedladende, lyder det som noget, der virkelig bekymrer dig, og det er ikke forkert af dig at reagere på det. Samtidig er det også helt normalt, at din veninde bliver defensiv. Når man er forelsket eller følelsesmæssigt knyttet til nogen, kan det føles som et angreb, hvis andre kritiserer den person.
Noget, der ofte kan hjælpe i sådan en situation, er at ændre måden, man siger tingene på. I stedet for at fokusere på ham og hans adfærd, kan du prøve at tage udgangspunkt i din veninde og hendes følelser. For eksempel kan du sige, at du bliver bekymret, når du ser hende blive ked af det, eller spørge, hvordan hun selv har det i forholdet. På den måde viser du omsorg uden at hun føler, at hun skal forsvare ham.
Det kan også være vigtigt at acceptere, at du ikke kan tvinge hende til at se det, du ser. Mange mennesker skal selv nå til erkendelsen, og det kan tage tid. Det betyder ikke, at du svigter hende. Nogle gange er det mest hjælpsomme faktisk at blive stående som en tryg person i hendes liv, så hun ved, at hun kan komme til dig, hvis noget bliver svært.
Husk også at passe på dig selv. Det slider at gå med bekymringer alene, så hvis du har mulighed for at tale med en anden voksen eller en ven, du stoler på, kan det være en stor lettelse. Du må gerne sætte grænser for, hvor meget det her fylder for dig, uden at det betyder, at du er en dårlig ven.
Du virker som en utrolig omsorgsfuld og opmærksom veninde, og det i sig selv gør en stor forskel. Uanset hvad, er det vigtigt, at din veninde mærker, at du er der for hende, ikke for at dømme, men for at støtte. Jeg håber, at mit svar har kunnet give dig lidt ro og klarhed, og jeg ønsker dig og din veninde alt det bedste fremadrettet.
De bedste hilsner
Kasper