Alkohol

brevkassespørgsmål

Alkohol

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej :)
Jeg er en ung pige i 1.g, som frygter at jeg muligvis har et alkoholproblem.

Lidt forhistorie:

Jeg begyndte at drikke i en meget ung alder; allerede da jeg var 11. Fra første gang jeg var fuld, vidste jeg, at det var noget jeg rigtig godt kunne lide.  Mine venner kommenterede det også meget dengang. De mente, at jeg blev fuld på en anden måde end de andre; når jeg først havde fået et par genstande, handlede det kun om at få mere og mere. Siden da har jeg drukket rigtig meget. I den omgangskreds jeg har været i, og generelt det miljø jeg kommer fra, har det været normalt at feste meget. De sidste par år har jeg været været fuld hver fredag og lørdag.
Det burde også nævnes, at min far er alkoholiker, og at jeg derfor også er genetisk disponeret for alkoholisme; et faktum jeg længe har valgt at ignorere. (Dog har min far ikke drukket i 12 år, så hans misbrug har aldrig rigtig påvirket mig)
Jeg burde nok også nævne, at jeg lige pt går i terapi, grundet at jeg lider af OCD, angst og tidligere har været meget depressiv.

Det sidste års tid har jeg drukket rigtig rigtig meget. Jeg kan mærke, at min tolerance har rykket sig rigtig meget, jeg kan holde til meget store mængder alkohol. Når først jeg er fuld, er det eneste, der betyder noget for mig at jeg skal få mere at drikke. Jeg kan ikke holde tanken om at være ædru igen ud. Jeg drikker også meget på hverdage, hvilket gør, at jeg ofte kommer i skole med tømmermænd. Størstedelen af mit liv har jeg døjet med søvnproblemer, og i de sidste par måneder hat jeg ikke været i stand til at falde i søvn, medmindre jeg har været påvirket.

Jeg elsker at være fuld. Det gør jeg virkelig. Jeg har længe prøvet at ignorere, at jeg nok har et problem, prøvet at skubbe tanken væk. Sagt til mig selv, at mange unge fester meget, at det er normalt. Men mit forhold til alkohol er usundt. Jeg er træt af altid at være den, der er fuldest. Jeg er træt af, de store huller, der former sig i min hukommelse, fordi jeg har været alt for stiv aftenen før. Jeg savner at få en normal nats søvn. Jeg savner at føle, at jeg kan have det sjovt uden at være fuld.

Hvilke muligheder er der for hjælp? Har I nogle gode råd? Hvad skal jeg gøre?

På forhånd tak

D

Svar:

Hej med dig

Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg synes der er virkelig sejt af dig, at du skriver her i brevkassen. Det kan være rigtig svært at række hånden ud, når der er noget der fylder på en problematisk måde, men det er så vigtigt, at man handler på det, og det er lige netop det du har gjort ved at skrive her - så sejt!

Du efterspørger nogle konkrete råd og muligheder for at få hjælp, så det vil jeg forsøge at give dig. Jeg tænker først og fremmest, at det vil være en hjælp for dig, at få skabt kontakt til nogen, der har en specialiseret viden omkring unge og alkohol. På den måde kan du, alt efter hvad du selv ønsker, få konkrete værktøjer til, hvad du kan gøre eller få mulighed for at tale/skrive med nogen, der ved meget om emnet. Der findes forskellige rådgivningstilbud, der har specialiseret sig inden for området, og en af dem er netstof.dk, hvor du kan få rådgivning i brevkassen af en psykolog, en læge, rusmiddeleksperter eller pårørende. Her er der også mulighed for at deltage i et debatfora, hvor du kan dele dine tanker, spørgsmål og erfaringer med andre unge. På netstof.dk er du anonym, men hvis du skulle få lyst til eller have brug for at snakke med nogen ansigt til ansigt, så kan de hjælpe dig med at finde frem til de rette mennesker.

Et andet rådgivningstilbud som jeg vil anbefale dig er TUBA. Grunden til at jeg vil anbefalde dem, er at de i TUBA rådgiver børn og unge, der er vokset op i familier med rusmiddelproblematikker. Du skriver, at din far tidligere har været alkoholiker, og selvom han ikke har drukket de sidste 12 år, så kan det måske alligevel godt påvirke dig på en måde, som du ikke nødvendigvis er helt bevidst om. Du giver nemlig udtryk for, at du længe har valgt at ignorere det faktum, at du er genetisk disponeret for alkoholisme, men måske det kan være en hjælp at få åbnet op for den del gennem rådgivningen.

Ligesom TUBA tilbyder Projekt BRUS rådgivning til børn og unge, der er vokset op i familier med alkoholproblematikker. I BRUS har du mulighed for at chatte anonymt med en rådgiver, skrive anonymt i deres brevkasse, eller møde personligt op og modtage en til en samtaler.

Det lyder til at, du har mange tanker og følelser der fylder, og derfor er jeg rigtig glad for at høre, at du får hjælp til at håndtere nogle af dem gennem terapi. Jeg kan forestille mig, at dine tanker og følelser nogle gange kan gøre hverdagen svær at håndtere, og jeg tænker derfor om det at drikke alkohol er en måde for dig at komme væk fra dit tankemylder? Vi finder alle forskellige strategier til at håndtere de ting der er svære, og for dig har alkohol måske været en effektiv måde at fjerne fokus fra dine tanker. Men som du også selv virker til at være fuldt bevidst om, så er det ikke nogen hensigtsmæssig strategi på længere sigt. Det er det særligt ikke, fordi et stort forbug af alkohol kan have mange negative bivirkninger. Eksempelvis at du ikke kan koncentere dig om skolen på grund af tømmermænd, har huller i hukommelsen og ikke kan falde i søvn uden alkohol. Jeg håber derfor rigtig meget, at du vil gøre brug af de rådgivningstilbud jeg har anbefalet dig, eller selv gå på opdagelse efter nogle, så du kan få støtte og gode råd til, hvordan du kan lære at håndtere dine tanker og følelser på andre måder. Nu skriver du ikke noget om, hvorvidt du har snakket med din terapeut om dit forbrug af alkohol, men hvis du har mod på det, kan det også være en god ide at åbne op over for ham/hende, så du og din terapeut kan gå på opdagelse i, hvordan de forskellige ting hænger sammen.

Du har allerede taget et stort skridt i retning mod forandring ved at skrive her, og jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på din videre vej.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål