Manga og børneporno
brevkassespørgsmål af
Lasse
16 år
Hej Ch.
Jeg har læst rigtig meget om her for tiden, på alle mulige forskellige sociale medier, om en speciel slags manga, altså en japansk tegneserie, er ulovlig eller ej fordi det indvolverer seksuelle ting med børn. Genren hedder vidst lolicon.
Jeg har personligt aldrig selv læst det, men jeg har ikke kunne undgå i verdenen af online manga, at stødde på det nogle gange og har set ubehagelige billeder af det. Som jeg forstår, er det først børneporno angående tegnede skikkelser, når det er et rigtigt barn fra virkeligheden der bliver tegnet ind i historien? Som feks kunne det være et barn fra en rigtig reklame eller en kendt?
I princippet er manga som sådan baseret på fantasi og mest udelukkende det, så jeg er ikke særlig bekymret. Ifølge Wikipedia er hentai generelt lovligt i Danmark, hvilket er pornografiske tegnefilm som også hører under den japanske tegne-genre, men jeg føler mig skeptisk fordi det er wikipedia. Der er tilgengæld andre sider omkring lovgivning af forskelligt porno i hvert land, hvor Danmark bare står som lovlig under tegnet pornografi, så der er mange meninger rundt omkring.
Alligevel, må det nærmest være umuligt at stå i situationen, og vurderer om noget af baseret på virkeligheden hvis skaberen ikke selv siger det. Skal det være helt klart at man kan se at det er baseret på et rigtigt barn før det er børneporno? tegnestilen er jo langt fra virkeligheden, så det må være svært at afkode til at starte med. Så med mindre at det skriger af, at det er et specifikt barn, så er det lovligt? Hvordan kan jeg vide, om det som jeg har stødt på, ikke var børneporno??
Jeg spørger også på baggrund af min ven som samler på alt slags manga, og har overvejet at købe lolicon til sin samling, men vil ikke være involveret i noget ulovligt. Tænker bare ikke, at det må være helt ulovligt, hvis det stadig er lovligt at sælge og købe i Danmark.
Er også selv lidt bekymret om jeg kunne have stødt på noget børneporno uden at jeg vidste det. Manga er egentlig fantasi-baseret, så jeg håber at det kun andgår det tilfælde, at det er et rigtigt barn, og ikke generelt.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit gode indlæg i brevkassen
Helt grundlæggende er der absolut intet i vejen med at have fantasier. På et overordnet plan er pornografiske tegnefilm (manga, hentai og lolicons, som du nævner) er ikke ulovlige i sig selv. Det afhænger af, om man med rimelighed kan sige, at fantasien forsøger at afbillede en virkelig person. I sådanne tilfælde kan det vurderes som blufærdighedskrænkelse af personen i filmen. Man er også nødt til at skelne mellem personen som skaber indholdet og det publikum som støder på det. Man kan nemlig ikke forvente at folk selv kan afgøre om personen i filmen eller på billedet er skabt ud fra en virkelig person. Ifølge straffelovens § 235 er det ulovligt at være i besiddelse af eller opsøge børnepornografisk materiale på nettet. Så det er altså også ulovligt at sidde og kigge på hjemmesider med nøgne unge under 18 år eller at have en mappe liggende på computeren eller telefonen. MEN: det forudsætter at der er tale om virkelige personer og/eller at det er funderet på en virkelig hændelse.
I sidste ende vil det altid være op til domstolene at vurdere, om en "skaberen" har haft til hensigt at skabe en fiktiv gengivelse af en virkelig person. Mig bekendt har der ikke være retssager i Danmark med det tema, så det er vanskeligt at vurdere præcist, hvordan det vil blive takseret. Det kan dog være relevant at adskille moral og jura. Forstået på den måde, at selvom det sagtens kan være juridisk forsvarligt at opsøge pornografiske tegnefilm, som involverer sex med børn; så betyder det ikke at det er MORALSK i orden.
Vi har besvaret et meget lignende spørgsmål lige her: https://cyberhus.dk/brevkasse/forvirring-omkring-tidligere-sp%C3%B8rgsm%...
Her kan du også læse mere uddybende, hvordan Etisk Råd i Danmark har taget stilling til sagen.
Venlig hilsen Jonas