Forvirring omkring tidligere spørgsmål baseret på børneporno
brevkassespørgsmål af
Sille
15 år
Hej Cyberhus,
for noget tid siden skrev jeg herind på baggrund af, at jeg havde set en japansk tegnefilm som jeg troede var børneporno. Ud fra hvad jeg kunne forstå, blev det ikke bekræftet som børneporno i sidste ende. Men i svaret jeg fik stod der:
”Så medmindre den tegnefilm, du har set, har haft billeder, der er lig med ægte fotografier eller har forsøgt at vise eller skabe en historie om virkelige personer, så vil jeg ikke mene, at det er børnepornografi, du har set.”
hvilket har skabt en masse spørgsmål som jeg er bange for er rigtige. Så hvis nogen tegner et barn som har sex, men som man tydeligt kan se ikke er et rigtigt barn, men som er baseret på en rigtig hændelse?(uden at det er tegnet ud fra en rigtig dokumentation som f.eks. et ægte fotografi), Så er det børneporno? Hvordan hænger det sammen med, at en lyd optagelse heller ikke tæller som børneporno? Hvordan kan man som den der ser det, nogensinde vide med sikkerhed, om det er baseret på en rigtig hændelse? Der står jo også i straffeloven, at hentai går uden for forbuddet. Så må de vel mene alt hentai.
Sådan som jeg forstod det, var det ikke børneporno hvis det var fiktivt og at man kan tydeligt se, at det ikke ligner et fotografi af nogen, men et tegnet billede som ikke ligner en rigtig person i stilen. Men nu føler jeg mig så forvirret, og ved ikke om der ligger mere bag det. Hvad menes der helt præcist med:
“Så medmindre den tegnefilm, du har set, har haft billeder, der er lig med ægte fotografier eller har forsøgt at vise eller skabe en historie om virkelige personer, så vil jeg ikke mene, at det er børnepornografi, du har set.” ?

Svar:
Hej Sille.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt forvirret over, hvad der kan kategoriseres som børneporno, når det kommer til tegninger og tegnefilm. Loven er heller ikke helt skarp, da der er plads til mange fortolkninger, så der er rigtig mange, der er forvirret over det. Faktisk har Etisk Råd diskuteret om virtuel pornografi, hvor der indgår børn, som kan defineres som animeret eller tegnet pornografi, kan kategoriseres som børneporno, og i hvilke tilfælde det så vil være det. Så det er meget relevante spørgsmål du stiller. Svaret her bliver nok en anelse langt, men jeg håber, at du kan holde tungen lige i munden, og forhåbentlig få svar på dine spørgsmål.
Allerførst inden jeg svarer på dine spørgsmål, lad os så lige se, hvad der står i straffeloven om børnepornografi:
"§235: Den, som udbreder pornografiske fotografier eller film, andre pornografiske visuelle gengivelser eller lignende af personer under 18 år, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 år. Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor barnets liv udsættes for fare, hvor der anvendes grov vold, hvor der forvoldes barnet alvorlig skade, eller hvor der er tale om udbredelse af mere systematisk eller organiseret karakter."
Det der kan være forvirrende i loven, er bl.a. termen pornografiske visuelle gengivelser. Etisk råd kom frem til, at når det handler om virtuel pornografi, kan det kategoriseres som børneporno, når det her er tilfældet: "I de tilfælde, hvor der tydeligt er et konkret og virkeligt barn involveret, og dette uanset, hvordan barnet visualiseres, og der i de specifikke tilfælde indgår direkte seksuelle scener, da er der tale om, at barnet skal beskyttes, hvorfor distributøren ikke kan siges at dække sig under ytringsfrihed, kunstnerisk frihed eller lignende. Tilfælde som disse kan under ingen omstændigheder legitimeres". Så når du spørger, om det vil være børneporno, hvis nogen tegner et barn, der har sex, og tegningen er baseret på virkelige hændelser, men man kan tydeligt se, at det ikke er et rigtigt barn, der er tegnet, så er svaret nej -  det vil ikke være børneporno, når man ikke kan se, at det er en bestemt person, men hvis det er tydeligt, at det er et konkret barn, der er tegnet, uanset hvordan, så vil det være børneporno. Generelt går tegninger ikke under børnepornografisk materiale, MEDMINDRE det er fuldstændig tydeligt, at det er et bestemt barn, der er blevet tegnet, og det er en gengivelse af noget, der er sket, så kan det godt kategoriseres som børneporno.
Men det vil selvfølgelig være svært for dig at vide, om et barn på et tegning, findes i virkeligheden, eller om det bare er fantasi, ligesom det vil være svært for dig eller nogen anden at vide eller vurdere om det, der foregår på tegningen, er baseret på virkelige hændelser. Hvis man støder på sådan noget, så vil det nok være ud fra fornemmelser om det er ægte eller ej, når du ikke kender noget til den person, der har lavet det. Generelt når det kommer til tegninger af den slags karakter, som du beskriver, så er det svært at lave en overordnet generalisering af, hvilke slags tegninger, der børneporno, altså hvor tydelige personerne skal være afbildet. Det vil nok være noget, man skulle vurdere enkeltvis i en retslig sammenhæng, hvis det blev anmeldt. Generelt så skal sådanne hændelser dømmes i retten for at man kan sige noget om, hvordan lignende sager vil vurderes.
Du spørger også til, hvordan det hænger sammen med, at en lydoptagelse ikke tæller som børneporno. Det kan jeg ikke helt svare dig på, da der ikke står noget om lydoptagelser i loven, kun visuelle gengivelser, så igen afhænger det af den konkrete situation. Men hvis du hører en lydoptagelse af et barn, som bliver udsat for seksuelt overgreb, så vil jeg altid anbefale at anmelde det til politiet, uanset om du er i tvivl om det er skuespil.Og det samme gælder hvis du støder på en tegning eller tegnefilm, hvor du er i tvivl om der foregår et seksuelt overgreb, så er det bedre at reagere og anmelde det.
Det er helt forståeligt, at du får alle de her spørgsmål, for jeg tænker at det hænger sammen med, at du ikke vil gøre noget forkert. Og derfor er det rigtig fint, at du spørger. Nu ved jeg ikke, om du selv opsøger de her sider, hvor der kan ligge sådanne tegninger og film, men jeg synes, at det er vigtigt at overveje, om man overhovedet vil se tegnefilm, hvor der foregår seksuelle overgreb på børn, selvom det måske blot er fantasi. Særligt når det virker til, at du er bekymret for, om du gør noget forkert.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål. Hvis du er interesseret i at læse mere om det her med virtuel pornografi, så kan du klikke på linket her for at læse Etisk råds diskussion og overvejelser over, hvornår virtuel pornografi kan kategoriseres som børneporno.
Mange hilsner Pernille