Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Løs tand
brevkassespørgsmål af
Josefine
13 år
Min ene blivende tand er blevet meget løs og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og hvorfor den er løs Nogle gange glemmer jeg at børste tænder på grund af stress og sådan, men det er kun den ene tand der er løs, hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej Josefine,
Tak for dit spørgsmål.
Du skriver at det er en blivende tand, men er du helt sikker på at du har tabt alle 20 mælketænder? Nogle af mælketænderne kan godt ligne blivende tænder. Og da du er 13år så er det ikke utænkeligt, at du stadig har en eller flere mælketænder tilbage.
Hvis det er en blivende tand, så lad mig først slå helt fast, at blivende tænder selvfølgelig ikke skal være løse, og at det derfor er godt at du reagerer. Der kan være flere årsager til at en blivende tand bliver løs, men lige gyldig hvad så skal du med det samme kontakte den tandlæge du plejer at gå hos. Hvis de har lukket her i juleferien så skal du kontakte en privat tandlæge eller tandlægevagten.
Jeg vil nedenfor prøve at give en uddybede forklaring dit spørgsmål, selvom det er lidt vanskeligt, da du ikke har skrevet om du har ondt fra tanden, slået tanden, har en forkert tandstilling som kræver bøjle eller måske allerede har bøjle. I flere at de nedenstående eksempler har man ondt fra tanden samtidig med at den er løs.
Tænderne sidder under normal omstændigheder ikke fuldstændig "låst" fast i tandekødet og knoglen, men har en naturlig bevægelighed som kaldes tændernes fysiologiske løsning. Hvis man rokke rigtig kraftigt i de blivende tænder, så kan man godt fornemme denne bevægelighed.
Du skriver at du i perioder ikke har været så god til at børste tænder, men det vil I sig selv i din alder ikke føre til at tænderne bliver løse. Du skriver også at du føler dig stresset, hvilket godt kan føre til at man om natten ubevidst skærer/presser tænder. Hvis det er tilfældet så vil tænderne ofte føles ømme og lidt løse om morgen når du vågner. Dertil kan det også være at du har hovedpine og muskelømhed i ansigtet og nakken.
Nogle tandstillingsafvigelser kan føre til løsningen af tænderne fordi tænderne bliver overbelastet uhensigtsmæssigt. Dette kaldes traumatisk okklusion og giver ikke nødvendigvis smerter. Måske er du allerede blevet tilset af en bøjletandlæge, som har fortalt dig at dine tænder tygger "forkert" sammen. Måske er du allerede igang med bøjlebehandling. Under bøjlebehandling så vil tænderne blive mere løse end normalt i takt med at tænderne rykkes. Men hvis bøjlen rykker for hurtigt og kraftigt på tænderne, så vil tænderne blive meget løse hvilket de ikke må. Så skal du straks kontakte din bøjletandlæge.
Hvis du har slået tanden og den derfor er blevet løs så skal du straks kontakte den tandlæge du plejer at gå hos.
Hvis du for nyligt har fået behandlet den pågældende tand fordi der har været et hul, og du nu har smerter og tanden er løs, så kan det skyldes at fyldningen som er blevet lagt i tanden er for høj/stor eller at der er kommet betændelse i og omkring tanden fordi hullet måske har været stort. I begge tilfælde skal du med det samme kontakte den tandlæge du plejer at gå hos.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og allervigtigste budskabet - få kontaktet din tandlæge eller alternativt en privat tandlæge eller tandlægevagten hurtigst muligt hvis du har en løs blivende tand.
Rigtig godt nytår :)
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen