Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Nikotintænder
brevkassespørgsmål af
Joseph
22 år
Hejsa. Jeg er en fyr på 22 som har røget cigaretter siden jeg var 15 og senere også hash i omkring 3 år. Jeg stoppede helt med at ryge før jul skal lige siges, så det behøver jeg ikke råd omkring. ;) Men her kommer problemet… For cirka et halvt år siden opdagede jeg at jeg har fået nogle brune pletter på mine fortænder. Det har ødelagt min selvtillid fuldstændig. Det ligner det man kalder nikotintænder eller misfarvning på grund af rygning. Jeg er ret overbevist om at det er det, men vi kan nok godt blive enige om at det er virkelig sjældent og mystisk at det sker så for så unge mennesker. Det skal siges at jeg har røget virkelig meget, ofte over 20 smøger om dagen og når jeg har røget hash har det jo været i joints uden det beskyttende cigaretfilter, så tjæren og nikotinen bliver ikke stoppet på samme måde. Men mine forældre har røget hele deres liv, men ingen af dem har nikotintænder, min far røg også hash som ung, men heller ingen skader deraf. Jeg har dog desværre haft en meget!!!! dårlig mundhygiejne de seneste mange år og ikke børstet tænder som jeg skulle. For knap et år siden brugte jeg så et blegemiddel købt på en dansk webshop, og jeg overvejer, men ved ikke, om det måske er skyld i at min emalje er ødelagt (har hørt andre tilfælde hvor produkterne skader mere end de gavner) og at mine tænder derfor har været mere modtagelige over for tjære og nikotin? Jeg har læst om ryge-relaterede skader på tænderne og det ser jo ud til at der intet er at gøre ved det. Kan det virkelig passe? Og kan det passe det er det? Jeg er selvfølgelig begyndt at børste mine tænder 2 gange dagligt efter jeg har opdaget det, men det går ikke væk ligemeget hvad jeg gør.  På forhånd 1000 tak!!!

Svar:
Hej Joseph,  Tusind tak for dit spørgsmål. Først vil jeg rose dig meget for, at have taget ansvar for dine tænder og dit helbred! Flot at du har formået at stoppe med at ryge, og hvor er det dejligt at du har fået fokus på, at forbedre din mundhygiejne.  Det er meget forskelligt hvordan tænderne tager imod farvestoffer fra det vi indtager, nogle tænder er bare mere modtagelige end andre. Så du må ikke sammenligne dig selv med dine forældre. Og hvis dine forældre går til tandlægen og får misfarvninger fjernet regelmæssigt, så ophober det sig måske ikke i mængder som når at blive synlige.  Der er stor sandsynlig for, at de mørke misfarvninger på dine fortænder skyldes rygning, når dit forbrug over de sidste 7år har været så markant. Frygt ej, de fleste nikotinmisfarvninger kan fjernes ved en tandrensning og afpudsning hos din tandlæge.  Da du nu selv skriver,  at du over mange år har haft en meget dårlig mundhygiejne, så kan der desværre også være risiko for at misfarvningerne skyldes huller i tænderne. Der kan enten være tale om fyldningskrævende huller eller overfladiske huller. Huller (caries) i tændernes opstår ved, at tandens væv opløses af de bakterier, som sidder på tænderne. Så snart denne cariesprocess går igang, så kan der trænge farvestoffer ind de steder hvor tanden er udsat for opløsning. Hvis cariesprocessen får lov til at forsætte over længere tid så bliver hullet ofte synlig eller man får smerter. Hvis cariesprocessen forstyrres som følges af en forbedret mundhygiejen, så kan der ofte efterfølgende ses hvide eller mørke misfarvninger på tænderne. Misfarvningerne efter overfladiske huller er vanskeligere at fjerne fordi de er kommet ind i tænderne, men det er ikke umuligt. Om dine tænder derudover kan have taget skade af det blegemiddel du har brugt, er svært for mig at vurdere. Det afhænger meget af hvad det er for en type blegemiddel og hvor mange gange du har brugt det. Den type blegemiddel som sælges i håndkøb eller på nettet indeholder ofte en form for slibemiddel, som får fjernet de overfladiske misfarvninger og dermed får tænderne til at fremstå mere hvide. Andre produkter kan indeholde et reelt blegemiddel, som kan føre til skader på især tandkødet samt give isninger fra tænderne.  Som tommelfingerregel er det altid bedst, at have en tandlæge med inde over når tænderne udsættes for andet end en tandbørste og almindelig tandpasta.  Så jeg tænker, at du skal have fat i en privat tandlæge for, at få afklaret hvad misfarvningerne skyldes og hvad der kan gøres ved det. Sig gerne i telefonen at du har nogle misfarvninger, som du ønsker at få gjort noget ved.  Jeg ønsker dig alt held og lykke.  Mange hilsner Mia, tandlægen