Kan han lide mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg snakker meget med en person i skolen. Jeg får konstant ad vide at vi passer godt sammen. I starten Ignorerede jeg dem bare. Men nu er jeg i tvivl? Han har mange gange vist ting på st han kunne lide mig men jeg har virkelig diskuteret det med mig selv om han nu også gør det Elle Rom der bare er mig? Jeg har også drømt om ham et par gange, og i de fleste af drømmene har han været forelsket i mig, men drømmene har ikke haft noget sekualt at gøre! Jeg er begyndt at tænke maget på hvis han virkelig kan lide mig og hvis jeg kan lide ham?

Svar:
Hej dig,
Du skriver, at du er i tvivl og det kan jeg godt forstå og jeg kan heldigvis forsikre dig om, at det er ganske normalt. Jeg vil faktisk våge den påstand, at stort set alle kan genkende det, og det er uanset om man er pige eller dreng. Først vil dog starte med at sige, at jeg hverken kan svare på om, han kan lide dig eller om du kan lide ham. Men jeg vil komme med mine tanker herom, som du forhåbentlig kan bruge til at blive klogere på.
Du har en alder, hvor der begynder at ske en masse forandringer, i kroppen såvel som hovedet. Det betyder bl.a. man begynder at finde det modsatte køn mere interessant. Måske mere end du måske førhen har gjort. Hvorfor du drømmer om ham, kan jeg desværre ikke komme med et konkret bud eller forklaring på. Det kan være fordi det er noget du ubevidst går og tænker på det, men det jeg ikke sige med sikkerhed. Når det er sagt, er det også ganske normalt at have ”forelskelses drømme” om nogle man kender og som tidligere nævnt, behøver det ikke nødvendigvis at betyde noget.
At kunne lide en eller synes godt om en person, af det modsatte køn, er ikke nødvendigvis det samme som at være forelsket. At kunne lide en, kan komme til udtryk på mange forskellige måder. Det kan både være på et venskabeligt plan, men det kan også være mere end det. Først nævnte, handler mere om en venskabelig relation, hvor begge parter føler sig tilpas og trygge i hinandens selskab. Det kan bl.a. komme til udtryk ved, at man har det sjovt sammen, eller at man tør at åbne sig op og betro sig til hinanden. Er der, derimod tale om forelskelse eller et crush, som på mange måder også kan minde om det venskabelig. Dog vil de fleste nok forbinde forelskelse/crush med sommerfugle i maven, indre glæde, tankestrøm angående den pågældende og for nogle også en generthed når personen er i nærheden.
For at blive klogere på, hvad du føler for ham, er du nødt til at mærke efter indeni dig selv. Selv om det kan være lettere sagt end gjort, men som nævnt først i svaret, er det kun dig, som kan finde svaret på, om du kan lide ham eller ej. Hvis du er i tvivl og oplever, at du kan lide ham den ene dag og måske dagen efter er usikker herom. Så skal du vide, at det er ganske normalt, have det sådan. Når du mærker efter, er det vigtigt, at du tænker på, hvad du selv føler og synes og ikke hvad dine venner synes. Selv om du har en alder, hvor det betyder meget, hvad ens venner synes.
Jeg kan desværre ikke svare på, om han kan lide dig eller hvad han synes om dig, da det kun er ham som kan svare på det. Hvis du har mod på, kan prøve selv, at spørger ham. Det er naturligvis meget sårbart, da der er en risiko for, at han ikke føler det samme for dig, som du gør for ham. Selvom det aldrig er rart, at sætte sig i en sårbar situation, hvor man kan risikere en afvisning, men ved at snakke med ham, kan du også få klar besked. Hvis du ikke har mod på at snakke med ham, kan du også prøve, at få en ven, til at spørger for dig. Dette kan for nogen virke mindre skræmmende, da man undgår at skulle stå overfor personen. Det kan også godt være, at han ikke føler det samme som dig eller ikke er interesseret. Skulle de ske så skal du huske på, at selv om det kan være hårdt, eller du måske synes det er pinligt, så går livet heldigvis videre, og der skal nok komme en anden, som vil fange din interesse
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Vh. Anja