Mor giver mig dårlig samvittighed
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Min mor giver mig konstant dårlig samvittighed og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Nu bliver det sommer og alle mine veninder glæder sig til fester og strand og alt det der. Det ville jeg også gerne kunne, men det kan jeg ikke fordi jeg kan ikke være med til ret meget af det fordi min mor er psykisk syg. Hver gang jeg skal noget får hun det altid virkelig dårligt, så hun ikke kan være alene, og så er jeg nød til at blive hjemme. Jeg ved ikke om hun gør det med vilje, eller det bare sker fordi hun er bange for at jeg tager til fest eller hvad det er. Men hver gang ender det altid med at jeg lover at blive hjemme, eller kun være væk et par timer. Jeg vil gerne hjælpe og passe på min mor. Men jeg vil også have mit ungdomsliv ligesom mine veninder.

Svar:
Kære 16-årig pige
Tak for dit spørgsmål. Det lyder til, du står i en rigtig svær situation. Det er meget forståeligt og helt naturligt i din alder, at du gerne vil være sammen med dine venner, glæde dig til fester og strand og have det sjovt i dit ungdomsliv. Og samtidig vil du selvfølgelig også gerne hjælpe og passe på din mor.
Har du prøvet at snakke med din mor om det, så hun får en forståelse af, hvad du oplever, og hvad der er svært for dig? Måske kan hun fortælle, om det handler om, at hun har svært ved at være alene, eller om at hun er nervøs ift. hvad du skal lave med dine venner. Du kan fx spørge hende, om hun er nervøs for noget specifikt, fortælle hende om dine planer og måske på den måde berolige hende. Uanset hvor meget det handler om det ene elle det andet, kan det evt. være godt for jer at få snakket om.
Måske har du allerede prøvet at snakke med din mor og er ikke kommet så langt med det. I så faldspekulerer jeg på, om der er nogle voksne i dit eller jeres netværk (en far, bedsteforældre, mors venner eller lignende), der en gang imellem kan hjælpe dig og din mor? Det kan også være, du har en lærer på din skole, du har det godt med, og som du kan snakke med om din hjemmesituation? Det lyder nemlig til, at du kommer til at stå med et stort ansvar for din mor, som du ikke i din alder bør stå med alene.
Du kan også overveje, om du har lyst til at snakke med en professionel og få hjælp til det du står i. Du kan fx opsøge Ungekontakten. Her kan du få individuelle rådgivningssamtaler, og der er også mulighed for evt. at inddrage din mor, hvis det vil være meningsfuldt og hjælpsomt for dig. Du kan også kontakte Ungecentret Værkmestergade, hvor der sidder socialrådgivere, der kan vejlede dig ift. forskellige typer af hjælp og støtte til dig og/eller til din mor. Derudover kan du kontakte SIND, der bl.a. har en telefonrådgivning for pårørende til mennesker med en psykisk sygdom.
Det er rigtig godt, at du har skrevet ind med dit spørgsmål, og jeg håber, at svaret kan hjælpe dig videre på din vej. Al held og lykke til dig videre frem!
Mvh.