Self-harm & wound care
brevkassespørgsmål af
Moss
19 år
Hello! I apologize for writing in English; it is simply my preferred language. First off, I’ve been self-harming since I was 10 years old. It is nothing new, and I’ve dealt with infection on my own in both the epidermis and dermis in the past. Right now, I currently have dozens upon dozens of cuts in my shins, calves, thighs. wrists, and left breast, which reach well into the lower dermis and subcutaneous tissue. They have blown wide open, and due to shrinkage over the last few days, are only gaping now by roughly 3~6 millimeters. Naturally this will—duh—hurt, but the cuts in my left shin and calf have begun to become a cause for concern. They are getting increasingly red, hot, and irritated. They’re constantly bursting and leaking blood and whatever that wound juice is called. The smell is foul. It hurts like a bitch even just by resting, but especially when walking. I’m too anxious and socially awkward to get professional help, but I might be able to ask my sister to help me get materials to kind of fix it up before it becomes an issue. So now, my question: what should I do, and which products would you recommend for wound care in cuts that reach the fat layer? Not only for now, but the future as well. (Also for cuts that reach muscle and bone!) It should strictly not include professional care. I can’t handle it. But I only don’t want to get an infection and die horribly, because that would be a bummer. Thx

Svar:
Kæreste du
Mange tak for dit brev. Jeg vil gerne starte med at understrege, at det er så godt og vigtigt, at du har rakt ud. Jeg kan tydelig høre, at du er forpint og at dette har stået på gennem en meget lang årrække. Vi er ikke sundhedsfaglige personale, så jeg har desværre ikke mulighed for at rådgive dig ift. dit spørgsmål om sårpleje og materialer hertil. Men jeg har arbejdet mange år i psykiatrien og jeg har været vidne til, at mange mennesker i alle aldre kan få det bedre med den rette støtte, hjælp og indsats. Dette tænker jeg også er en mulighed for dig, selvom det kan være både angstprovokerende og måske endda skamfuldt at tage det første skridt.
Når jeg læser dit skriv, bliver jeg også meget bekymret for din fysiske situation, som jeg tænker er yderst alvorlig. Hvilket du også selv skriver. Min klare vurdering er, at du på dette punkt, er nødsaget til at få professionel hjælp. Jeg anerkender også, at du skriver, at du ikke kan overskue dette, men jeg vil klart anbefale dig at opsøge lægelig hjælp ift. at få behandlet dine sår og skader, da disse kan få konsekvenser som er helt uoverskuelige og som du ikke kan klare selv.
Det lyder til at du har en god støtte i din søster, og hun vil kunne hjælpe dig til egen læge, der kan give dig den lægelige behandling du har brug for. Egen læge kan også hjælpe dig videre til den rette støtte og behandling i psykiatrien hvis du kunne få mod på at modtage dette.
Jeg vil sætte nogle telefonnumre og links ind her i mit svar, som du – måske sammen med din søster, kan undersøge om det kunne have relevans for dig. Jeg tænker, at det er alt for hårdt at stå for meget alene i den situation du er i, både fysisk og psykisk.
·       Vagtlægen: (akut lægehjælp udenfor egen læges åbningstid) tlf.: 70 11 31 31, https://www.auh.dk/afdelinger/akutafdelingen/lagevagten/
·       Åben Fleksibel Rådgivning: https://aarhus.dk/borger/personlig-hjaelp-og-stoette/aaben-fleksibel-raadgivning (her kan du møde ind anonymt og få råd og vejledning og efterfølgende individuel støtte i op til ½ år)
·       LGBT+Huset: https://lgbthusaarhus.dk/ (her findes flere forskellige fællesskaber og aktiviteter samt mulighed for en mentorindsats)
·       Social sundhed: https://socialsundhed.org/faa-foelgeskab/ (mulighed for følgeskab og støtte i mødet med velfærdssystemet)
Jeg håber inderligt, at du får mod og kræfter til at søge hjælp via egen læge til dine sår og efterfølgende med små skridt, kan få hjælp og støtte til at få det bedre psykisk. Det fortjener du. Jeg ønsker dig det bedste og håber af hele mit hjerte, at du og din søster får kontakt til relevante indsatser.
Mange hilsner fra Louise / Ungekontakten