Betale for at bo hjemme
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Mit spørgsmål handler om min mor for rdi hun vil have at jeg betaler for at bo hjemme, fordi hun er presset med sin økonomi. Jeg har et fritidsjob hvor jeg tjener mellem 2500-3000 kroner om måneden og min mor vil have at jeg betaler halvdelen i husleje, fordi vores husleje er steget og hun ikke har råd til at betale. Jeg vil gerne hjælpe men synes også det er uretfærdigt at hun bare kan tage halvdelen af mine penge🤬 Må hun godt bare tage mine penge eller hvad?

Svar:
Kære 17-årig pige
Tak for dit spørgsmål.
Det er meget forståeligt, at du gerne vil beholde de penge, du selv tjener gennem dit fritidsjob. Det er en rigtig god følelse at tjene sine egne penge og kunne bruge dem på det, man har lyst til og brug for. Jeg kan derfor godt forstå, du ikke lige synes, det er så fedt at skulle give halvdelen af din løn i husleje.
Teknisk set kan din mor ikke bare tage dine penge fra dig. Det er dine penge, som du har tjent. I det der hedder Værgemålsloven står, at de penge man har erhvervet sig ved arbejde fra det 15. år, råder man selv over. Når det er sagt, kan hun som din mor selvfølgelig have nogle holdninger til, hvordan du skal bruge dine penge, deriblandt om du bør bidrage med fx husleje.
Som du skriver, så lyder det til, hun har problemer med at betale huslejen, og du skriver, at du egentlig gerne vil hjælpe hende. Spørgsmålet er, om I har prøvet eller kan prøve at få en god dialog omkring det? Det vil jo være rarest med en situation, hvor hun evt. kan opleve at få støtte fra dig i en svær, økonomisk tid, men hvor du samtidig ikke sidder tilbage med en følelse af, at hun bare tager dine penge, men snarere, at du aktivet bidrager.
Måske kan I lave nogle aftaler, der kan imødekomme begge jeres behov? Du kan måske have brug for at vide, hvor længe hun forestiller sig, at du skal betale husleje, måske kan beløbet variere lidt fra måned til måned, og måske har du brug for at vide, hvordan det skal være, når du bliver 18 år (hvis du stadig bor hjemme der). Og din mor kan måske have brug for at vide, at du egentlig gerne vil hjælpe, men at du også har behov for selv at beholde en større andel af pengene, fordi du måske har nogle planer med dem.
Sådanne situationer med økonomi og uenigheder kan være ret svære. Jeg håber, at svaret her har gjort dig lidt klogere og måske givet dig mod på at indgå i en dialog med din mor. Held og lykke videre frem.
Mvh.