Efterskole og ungdomsbolig?
brevkassespørgsmål af
Sarah
16 år
Hej Jeg bor her i Aarhus. Jeg har det ikke så godt derhjemme med min mor og vil gerne flytte hjemmefra. Min mor vil ikke have at jeg flytter, men kan hun bestemme det? Jeg er 16 år og det er virkelig skidt her hjemme. Kan jeg komme på en efterskole som kommunen betaler eller hjælp til min egen lejlighed?

Svar:
Hej Sarah
Først og fremmest tak for dit spørgsmål til brevkassen! Du skal ikke gå og havde det skidt derhjemme, og det er rigtig godt, du spørger om råd og hjælp! I dit brev til brevkassen skriver du ikke så meget om, hvorfor du har det skidt derhjemme med din mor, og hvad det er der gør, du gerne vil flytte hjemmefra, så derfor vil jeg koncentrere mig om at svare på dine spørgsmål, og så håber jeg, at det kan hjælpe dig videre.
Kan kommunen betale for at du kommer på efterskole eller hjælp til at flytte i egen lejlighed?
Du spørger, om du kan komme på efterskole, som kommunen betaler for eller om kommunen kan hjælpe dig med at flytte i din egen lejlighed. I princippet ja, så kan kommunen hjælpe økonomisk med et ophold på en efterskole eller hjælp til at flytte i egen lejlighed, men det kommer an på flere ting, så derfor kan jeg ikke sige entydigt ja eller nej til det spørgsmål. Jeg vil prøve, om jeg kan forklare hvordan det hænger sammen:
Først vil jeg starte med at sige, at alle kan få hjælp fra kommunen, og alle har mulighed for at få kontakt til en sagsbehandler. Hvilken hjælp, og hvor man skal henvende sig kommer an på, hvad det er for en hjælp, man har brug for. I dit tilfælde, fordi du er under 18 år, og fordi det handler om, at du ikke har det godt derhjemme, så er det det, der hedder Modtagelsen i Familieafdelingen, du skal have fat i. En sagsbehandler kan hjælpe med at finde ud, hvordan du får det bedre derhjemme, og hvis det er sådan, at han eller hun vurderer, at det er så skidt derhjemme, at du ikke kan bo der, så kan en sagsbehandler være med til at finde ud af, om du skal bo et andet sted for en tid – det kunne f.eks. være på en efterskole.
Om kommunen kan hjælpe med at betale for, at man kan komme på efterskole, afhænger af, hvor meget ens forældre tjener, nogle gange kan kommunen hjælpe med at betale for hele efterskoleopholdet, og andre gange kan de hjælpe med at betale for noget af det. Det er svært at svare helt klart på, men man kan spørge kommunen, om de vil lave det, der hedder en trangsberegning, og det betyder, at de ser på din mors indtægt (det vil sige hvor meget hun tjener, og hvilke udgifter hun har), og så laver de en vurdering efter det.
Hvis du synes det er uoverskueligt at skulle ringe til kommunen, så kan du også få hjælp ved at henvende dig i Ungdomscentret. Her er der noget, der hedder Ungekontakten, og der sidder der rådgivere, der kan hjælpe dig med at få svar på dine spørgsmål.
Kan din mor bestemme, om du må flytte hjemmefra?
Din mor har forældremyndighed over dig indtil du bliver myndig, det vil sige indtil du fylder 18 år. Det betyder, at hun godt kan bestemme, at du ikke kan flytte hjemmefra nu og her. Men hvis situationen hjemme ved jer er så skidt, at det påvirker din trivsel og du får det dårligere og dårligere, så skal der selvfølgelig findes en løsning. Men mit bedste råd til dig vil være at tage kontakt til kommunen, og her er mit bedste bud Ungekontakten, og fortælle dem din historie og fortælle dem hvorfor du har det rigtig skidt derhjemme. Som jeg skrev tidligere, så har alle ret til at spørge om hjælp fra kommunen, men det er ikke nødvendigvis den samme hjælp alle får – det kommer an på ens situation og hvad man selv er i stand til at betale, hvor gammel man er, og hvilken situation, man står i.
Jeg håber du kan bruge ovenstående til noget. Hvis du har brug for at snakke mere med en rådgiver og måske få uddybet nogle svarene eller stille nogle andre, så kan du på Cyberhus´ hjemmeside finde et link til Aarhus kommunes chatrådgivning. Den har åbent hver torsdag fra 17-19. Her kan man chatte med en rådgiver om det, man har på hjertet af stort og småt, de lytter, kommer med råd eller hjælper med at finde ud af, hvor man kan få mere hjælp. Man kan være anonym, hvis man har lyst til det, man behøver ikke sige hvad man hedder eller hvor man bor.
Hvis du synes, du har brug for at sidde fysisk over for en rådgiver og snakke, så er du som sagt meget velkommen til at komme ud i Ungdomscentret.
Med venlig hilsen
Emma, rådgiver