coronavirus
brevkassespørgsmål af
Emma
13 år
Jeg har læst rigtigt meget om coronavirus og at det nu er kommet til Aarhus. Det gør mig bange. Jeg er bange for at jeg eller nogle i min familie bliver smittet. Måske mest mine bedsteforældre for de er gamle. Hvor stor er risiskoen for at man kan blive smittet. Min mor og far synes jeg går for meget op i det og derfor kan jeg ikke tale med dem om det. Håber I måske kan svare på spørgsmålet og hvor farligt det er at få coronavirus i Aarhus?

Svar:
Kære Emma
Tusind tak for dit spørgsmål her i Aarhus brevkassen på cyberhus. Jeg kan sørme godt forstå, at alle de ting du læser om coronavirus kan gøre dig bange og efterlade dig med en masse spørgsmål. Det er jo slet ikke til at undgå at høre om det, fordi man som ung hører og ser nyheder om coronvirus i medierne. Det kan man godt blive ret urolig af. Tanker og fantasier kan fylde meget hos børn og unge.
Det er da trælst at du oplever, at dine forældre ikke tager dine bekymringer helt alvorligt. Det kan være svært at stå med sine tanker alene og derfor at det godt du skriver herind til os.
Det er rigtigt, at mange kan gå hen og blive syge af coronavirus og det er en rigtig dum situation. Især er det ældre og svage som kan blive rigtig syge af coronavirus. Det er ikke så meget influenzaen i sig selv der er farlig, men det at den smitter ret meget. I Danmark vurderer sundhedsmyndighederne dog at risikoen for ”udbredt smitte” er lav. I Danmark har vi desuden et meget dygtigt sundhedspersonale og alle sygehuse, læger osv, er godt forberedte og kan opdage virus meget hurtigt, så det ikke spreder sig til mange. Og det er også vigtigt at huske, at det er en influenzavirus og langt langt de fleste der skulle gå hen at blive smittede bliver raske igen.
I Aarhus er det på nuværende tidspunkt kun en enkelt der er smittet med coronavirus og vedkommende blev hurtigt sat i karantæne.
På børneavisen kan du læse flere fakta om coronavirus for børn. https://borneavisen.e-pages.pub/titles/borneavisen/10104/publications/76/pages/8
Jeg håber du har fået svar på nogle af dine spørgsmål. Jeg fornemmer at du er rigtig bekymret for situationen og selvom du oplever, at du ikke kan tale med dine forældre om det, kunne det måske alligevel være rart for dig at fortælle dem hvor bekymret du rent faktisk er. Måske kunne du vise dem dette brevkassesvar?
Du er altid velkommen til at skrive igen eller skrive ind til os i Aarhuschatten hvis du har brug for det.
Venlig hilsen
Christina