Flytte ud som 16-17 årig
brevkassespørgsmål af
Tina
16 år
Hej jeg er 16 år gammel, og døjer meget med problemer hos og med min mor. Det har stået på i et godt stykke tid nu, og jeg ville spørge ind til muligheder for udflytning i 16-17 års alderen. Jeg er ikke specielt tæt med min far, og kan ikke se mig selv bo hos ham indtil jeg er 18 og myndig. Kan der muligvis være noget støtte og hjælp fra kommunen, hvis altså jeg ikke kan bo hos nogle af mine forældre og tænker på at flytte ud?

Svar:
Hej Tina
Tusinde tak for dit spørgsmål i Aarhusbrevkassen.
Det lyder som om du står i en rigtig svær situation lige nu. Du skriver, at der er problemer med din mor derhjemme og at i har det svært med hinanden. Og du skriver, at det har stået på et stykke tid nu. Det kunne tyde på atproblemerne har vokset sig så store, at du overvejer mulighederne for at flytte hjemmefra.
Som udgangspunkt er der ikke er noget til hinder for at flytte hjemmefra i 16-17 års alderen. Det må man gerne. Man kan som ung skrive sig op i en boligforening eller måske undersøge mulighederne for en ungdomsbolig eller søge efter et værelse el lign, hvor man kan bo sammen med andre. Det kræver dog, at ens forældre vil skrive under på lejekontrakten og evt. betale huslejen, når man er under 18 år. Når man er under 18 år, er man nemlig ikke myndig endnu, og kan derfor ikke selv skrive under på ex. en huslejekontrakt.
Det koster jo en del at flytte hjemmefra. Særligt i Aarhus. Derfor er det nødvendigt med en indkomst. Nogle unge får hjælp af deres forældre, andre har studiejobs mm ved siden af SUen (hvis man får det). I særlige tilfælde kan studievejlederen på ens ungdomsuddannelse godkende, at man kan få udeboende SU, så man på den måde kan få lidt mere at leve for. Hos udbetaling Danmark kan de være behjælpelige med at sørge for, at man kan få det man kalder ”børn og ungeydelsen” direkte, fremfor at den bliver udbetalt til forældrene.
I nogle situationer kan man søge hjælp i kommunen til at flytte hjemmefra, som du også efterspørger. Hvis kommunen skal hjælpe med en ung med at flytte hjemmefra, før man fylder 18 år, kaldes det at ”blive anbragt”. Selvom den unge og evt. forældre gerne vil have, at den unge flytter hjemmefra/bliver anbragt, betyder det dog ikke, at kommunen skal anbringe den unge. Kommunen skal nemlig først vurdere, om det er meget nødvendigt, og om det er den bedste måde at hjælpe den unge på.
I Aarhus Kommune findes der et tilbud der hedder Åben anonym Rådgivning, som jeg umiddelbart tænker, kunne være noget for dig. Det er et anonymt rådgivningstilbud til unge som er mellem 14-17 år. Her kan man møde op uden aftale eller ringe for at komme i kontakt med en rådgiver. Rådgiverne der kan hjælpe med mange forskellige ting, herunder også nogle af de ting, som du efterspørger. Her kan man blive tilbudt et samtaleforløb og tale med en om det der er blevet svært. Rådgiverne kan også forsøge at hjælpe til med at få løst konflikterne med din mor og få talt lidt med jer begge. Det kan også være, at rådgiverne kan hjælpe med at få kontakt til en sagsbehandler for at undersøge, om du skal have hjælp hos dem eller ej.
Rådgiverne i Ungekontakten vil altså gerne forsøge at hjælpe med det, som du kunne have brug for i denne situation.
Ungekontaktens Åbne Rådgivning, ligger i Viby i Aarhus. I Ungecentret Skanderborgvej. Du kan ringe derned på 89405200 eller komme forbi i åbningstiden som er mellem 12-16 i hverdage og 12-15 fredage. (Ungekontakten har dog lukket for personlige henvendelse pt. grundet coronavirus)
Jeg håber du har fået svar på det du havde brug for og jeg ønsker dig held og lykke med det hele. Du er velkommen til at skrive igen eller kontakte os på aarhuschatten.