Ydmyget af kassedamen
brevkassespørgsmål af
Toke
17 år
Er det i orden at kassedamer i Kvickly blander sig i hvad man køber? Jeg bliver sq lidt sur over en episode, der skete i Kvickly forleden. Jeg er 17 år, var inde og købe kondomer til eget brug, da jeg glædede mig til at være sammen med min kæreste, som vi iøvrigt har været i 3 år. Kassedamen, en ældre dage i 60'erne påduttede mig med, at jeg skulle til at bruge mine penge fornuftigt. Så siger jeg til hende, at det er vel også det jeg gør? Så smiler hun og siger efterfølgende "Ja hvis børn under 15 render og køber præventation, er der da ikke vel ikke meget fornuft i det". Jeg tager mine kondomer og går ud af butikken. Først nu, føler jeg mig faktisk vred og irriteret på kassedamen over episoden. Jeg er en ung mand, der er inde og købe kondomer og tager mine forholdsregler. Hvad er problemet? Næste gang vælger jeg sq en anden butik.

Svar:
Hej Toke
Øv, hvor kedelig en oplevelse du har haft, og jeg kan godt forstå at du blev vred og irriteret, efter du er kommet hjem, og tænker oplevelsen igennem. Du har på ingen måder gjort noget forkert. Tværtimod er du ansvarlig.
Jeg kan svare helt kort og enkelt op dit spørgsmål, for det er selvfølgelig ikke okay at hun blander sig i at du køber kondomer. Havde det nu handlet om cigaretter eller alkohol, havde det faktisk været helt okay, hvis hun blandede sig, for det siger loven hun skal, da der er aldersbegrænsning på salg af de to ting. Kondomer må alle købe, og derfor vedkommer det slet ikke hende, at du køber kondomer, eller hvad du skal bruge dem til. Jeg ved ikke om hun selv tænkte at det var sjovt, eller om hun sagde det fordi hun faktisk havde en holdning til dit køb?
Måske var du uheldig at lande i hendes kø, da hun havde en rigtig dårlig dag. Måske havde en anden kunde sagt noget rigtig træls til hende? Det undskylder på ingen måder hendes opførsel overfor dig. Samtidig må man erkende at vi mennesker ikke altid lykkes med at vise de bedste sider af os selv, så nogle gange kan man helt uden skyld eller grund blive mødt af andres upassende kommentarer eller vrede, som bunder i en eller anden frustration, som de bærer rundt på.
Jeg synes du håndterede situationen helt vildt sejt. Du fik sagt fra, op en stille og rolig måde, for lige meget hvad årsagen til hendes kommentar var, så var det upassende og ikke okay.
At du så bliver mere vred, efter du kommer hjem, tænker jeg faktisk er helt naturligt. Det kan ofte ske, når man lige får tænkt sådan en situation igennem, og følelsen af at føle sig forkert eller uretfærdigt behandlet sådan rigtig slår rod. Som du siger, så vælger du nok en anden butik næste gang, og det kan jeg godt forstå.
Jeg tænker du var uheldig, for du har helt sikkert ikke gjort noget forkert, og den slags kommentarer er heldigvis sjældne, så håber dit næste kondomkøb bliver noget mere positivt.
Mange hilsner Pedro