Udflåd

brevkassespørgsmål

Udflåd

brevkassespørgsmål af
Forvirret
18 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Hej Jeg har et spørgsmål omkring udflåd. Jeg har haft meget menstruation fortiden. Min mens vare ca. 3 uger af gangen og holder pause 2-4 dage. Min menstruation er endelig stoppet men nu virker det som om jeg har menstruation men bare hvor det er hvidt. Min udflåd er meget tyk og slimet, og der er meget af det. Her forleden kom der en kæmpe klump ud på en gang. Jeg prøvede at Google det og det eneste jeg fandt frem til var en slimprop men det ser ud til det kun er noget man får når man er gravid. Mit spørgsmål er om det er normalt eller om jeg burde søge lægehjælp. Slim klumpen var ca 7*4 cm.

Svar:

Kære forvirrede.

Godt du skriver, for det lyder da virkelig træls! Og nej, det er ikke normalt at have menstruation konstant 3 uger af gangen med 2-4 dages pause. Især ikke, hvis du tidligere har haft reglmæssig og normal menstruation. Der kan være mange årsager til menstruationsforstyrrelser og de fleste er helt fredelige. Du skriver ikke om du bruger prævention, men en almindelig årsag til menstruationforstyrrelse kan være fx p-piller, så kan det være, at du skal have en anden type prævention, der passer bedre til dig. Det kan også skyldes graviditet, så det er en god idé at tage en graviditetstest. Infektion fx med chlamydia som er en almindelig seksuelt overført bakterie kan også give ændringer af udflåd både lugt og konsistens. Så: Du skal bestille en tid hos din egen læge, hvor du som minimum bør få lavet en gynækologisk undersøgelse, en graviditetstest (som du også kan lave hjemme) og du skal podes for kønssygdomme. Hvis du har blødt på den kraftige måde meget længe, kan man også få en lidt lav blodprocent, fordi man har tabt meget blod. Det kan din læge kontrollere med en blodprøve, det er ikke farligt men kan give træthed og svimmelhed og behandles med fx en jerntablet.

Jeg håber, at du får bestilt en tid hos din læge snarest og at det her var et svar du kan bruge.

Mange hilsner fra Gerda, læge

Gerdas billede
Gerda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål