Vægt Tab.
brevkassespørgsmål af
Anonymt
14 år
Hej, jeg er en dreng på 14 år, og er i den alder, hvor jeg begynder at snakke med piger, men jeg er begyndt at få lidt fedt på maven, som jeg ikke er så glad for, og er blevet vant til at suge maven ind, men jeg vil helt vildt gerne starte på at træne, men er ikke så glad for at træne forand andre voksne, eller unge. Jeg er aldrig i svømmehal med mine venner mere, som jeg var da jeg var mindre, da jeg er bange for at de ikke ville synes om min mave, og hvad andre vil tænke, hvad hvis jeg så en pige, som jeg syntes er sød i hallen, hvad mon hun ville tænke om mig. Jeg vil gerne have råd til fx mulighedder at træne sin mave hjemme, uden at skulle i trænings center, og træne forand andre.

Svar:
Hej du
Tak for din henvendelse her i brevkassen. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil fremstå så godt som muligt i en alder, hvor du er begyndt at snakke med piger, som du beskriver det. Det er helt naturligt, at man i teenagealderen (og egentlig i alle aldre) har nogle ting på kroppen, som man ikke er tilfreds med og at man ser "fejl" på sig selv, som man ikke håber, at andre også ser som "fejl." Det er derfor helt naturligt, at du har det, som du har det.
Som jeg læser din besked, lyder det til, at du gerne vil have nogle metoder til at komme af med det, du oplever som ekstra fedt og metoder til, hvordan du skal træne. Det er derfor det, jeg vil forsøge at give dig rådgivning omkring i mit svar her.
Som teenager går din krop igennem flere ændringer, end du er vant til og det er helt normalt at se, at fedtdepoterne ændrer sig og man får lidt mere fedt bestemte steder på kroppen. Din oplevelse af at få mere fedt på kroppen kan derfor skyldes en helt naturlig forandring i kroppen. En anden grund til at man kan opleve at have lidt fedt på maven eller at være oppustet uden at være overvægtig kan både skyldes luft i maven eller at man har en dårlig fordøjelse. På baggrund af de informationer, du har givet og uden at have set dig fysisk, så lyder det ikke til, at du på nogen måde er overvægtig. Jeg tænker derfor, at det, du oplever som ekstra fedt, ikke som sådan er "farligt." Jeg kunne også forestille mig, at det er noget, der lægger sig igen, fordi det kommer i en periode i dit liv, hvor din krop ændrer sig meget.
Det lyder træls, at det ekstra fedt på maven afholder dig fra at tage i svømmehallen og gør, at du er blevet vant til at suge maven ind. Der er mange, som begynder at træne, når de gerne vil af med overskydende fedt på kroppen.  Jeg synes derfor, at det lyder som en fornuftig idé, at du træner derhjemme, når du ikke føler dig godt tilpas med at træne med mennesker omkring dig. Et alternativ kan f.eks. være at finde nogle træningsprogrammer på YouTube, hvor man (styrke)træner med egen kropsvægt. Har du prøvet det før? Du kan evt. finde et program, der matcher dit niveau og den intensivitet, som du gerne vil have det. Det kan være rart at have et program at følge i en video og på den måde have nogen at "træne sammen med" selvom man ikke er i fysisk rum sammen. Det kan også gøre det nemmere at komme igennem og nemmere at vedligeholde. Er det mon noget, du kunne overvejet? Eller mon du har nogen omkring dig, som du kan træne med eller som kan lave et træningsprogram, der passer på dig? Det er dog vigtigt at huske, at det ikke kan lade sig gøre at tabe ved at "punkttræne." "Punkttræning" betyder, at man f.eks. kun laver mavebøjninger for at tabe lidt fedt på maven. Den flade flade mave kommer først frem, når fedtprocenten sænkes i hele kroppen og det er derfor vigtigt at træne hele kroppen.
En anden mulighed kunne være at begyde til en holdsport. Mon det er noget for dig? F.eks. fodbold eller håndbold hvor laver høj intensiv træning på den sjove måde? Herigennem bruger du din krop med en god blanding af styrketræning og cardiotræning og gør det samtidig sammen med andre på en sjov måde? Mon det vil være noget for dig? Den cardio- og styrketræning, som er i en holdsport som eksempelvis fodbold eller håndbold er en anden form, fordi der ikke på samme måde er fokus på dig som enkeltperson, som du måske vil opleve i et fitnesscenter.
I din besked nævner du ikke, hvordan din kost normalt er. Kost betyder noget ift. at nedbringe fedtprocenten i kroppen, og masser af frugt og grøntsager er vigtige. Men netop fordi det ikke lyder til, at du er overvægtig, tror jeg ikke, at det er sundt at begynde at skære meget ned i din kost og tabe dig helt vildt, fordi din krop stadig er i udvikling og har brug for en masse næring.
Til sidst vil jeg fortælle dig, at pigerne ikke nødvendigvis kun synes, at du er sød, fordi du har en flad mave. Nogle gange kan vi være så fokuserede på, hvordan vi ser ud og fokuserede på det, vi oplever som fejl ved os selv, men jeg er sikker på, at din personlighed betyder mere end at du har lidt fedt på maven. Der er ingen, som har "hele pakken." Det vil ikke hjælpe noget, hvis man ser godt ud, er i god fysisk form, men at man så har en træls personlighed ;)
Med venlig hilsen
Malou