Stive niples
brevkassespørgsmål af
CK
13 år
Bare en ting jeg har tænkt på. Min veninde får altid meget stive brystvorter når vi sover sammen. Kan det være et tegn på at hun måske har følelser for mig eller føler sig tiltrukket af mig? Eller er det bare tilfældigt? Tør ikke rigtig spørge for det er jo megapinligt hvis jeg tar fejl. Eller burde jeg spørge? Jeg synes det er svært.

Svar:
Kære CK.
Det er helt forståeligt, at du tænker over situationen og føler, at det kan være lidt akavet at spørge direkte. Dog er det vigtigt at huske på, at stive brystvorter eller nippels kan skyldes mange forskellige ting og ikke nødvendigvis har noget med tiltrækning eller følelser at gøre. Nippels kan blive stive af fx lav temperatur, berøring på huden af fx tøj.
Hvis du er nysgerrig på hvorvidt din veninde har følelser for dig, kan du overveje at snakke med hende om det, så du ikke kun fokuserer så specifikt på hendes brystvorter, og hvad det betyder. Hvis du har mod på det kan du spørge hende direkte eller hvis du er lidt mere genert kan du tage snakken over beskeder.
Du kan fx spørge hende helt afslappet og evt sige det bare er en nysgerrig og undrende tanke, hvordan hun ser på jeres venskab og/eller om hun nogensinde har tænkt på jer som mere end venner. Du kan også være mere diskret og ikke nødvendigvis nævne dig selv, men spørge om hun kunne se sig selv i et forhold med en pige/god veninde. Det kan måske føles mindre pinligt og ikke så direkte, derefter kan du måske langsomt bevæge samtalen henmod det med kroppen fx kan give en stive nippels- hvis du vælger at tage dette emne op kan du også gemme den under du er nysgerrig på hvordan kroppen fx aktiverer gåsehud, rysten når man fryser og hvorfor nippels bliver stive.
Hvis du ikke er klar til at tage en sådan snak endnu eller føler det er for pinligt, er det også helt i orden at vente. Følelser og signaler kan være svære at tolke især hvis man kun kigger på kropssproget. Det vigtigste her er, at du føler dig tryg ved at tage emnet op, husk igen, du skal ikke, og somsagt kan du “pakke det mere ind” så det ikke bliver for direkte.
Håber mit svar kan give dig lidt ro i maven, og jeg vil sende en masse god energi i din retning!
Venlig hilsen Kylie.