svar

brevkassespørgsmål

svar

brevkassespørgsmål af
nej
16 år

Det her er bare et svar på mit andet "opslag?" (https://cyberhus.dk/brevkasse/det-er-begyndt-blive-slemt)  ved ikke rigtigt hvad jeg skal kalde det

grunden til mit hash forbrug er kompliceret. Jeg har mange søvn problemer som det første og hashen er meget god til at hjælpe mig med at sove og sove godt samt jeg ikke tænker på noget andet end min musik og jointen når jeg ryger og er færdig. tak:D

Svar:

Hej igen

Jeg tror at mange bruger hash på den måde, og det kan jeg også sagtens følge. Som jeg skrev sidst er hashen helt tydeligt en del af den strategi, som du har valgt, for at håndtere din situation.

Når det handler om udfordringer med søvn, vil jeg måske endda kalde dit forbrug for selvmedicinering. Jeg er ikke i tvivl om at hashen kan have en god effekt, men udfordringen er bare at den ikke løser det grundlæggende problem.

Hvorfor har du de her udfordringer med at sove? Det har du brug for at få løst.

Det er lidt ligesom smertestillende piller. Det kan være en rigtig god hjælp, en gang i mellem, hvis man eksempelvis har ondt i hovedet. Men de fjerner kun smerten, og ikke grunden til smerten. Så hvis man pludselig oplever at man har brug for smertestillende, meget ofte, for at få en hverdag til at fungere, så har man et underliggende problem, som man er nødt til at kigge nærmere på.

Jeg tænker at du har brug for at tale med nogen om hvorfor du ikke kan sove. Hvis man er fyldt med svære tanker er det helt naturligt, ikke at kunne sove, så jeg ender tilbage ved mit råd fra sidst. Tal med nogen om hvad det er der fylder indeni dig. Det kan du sagtens gøre på et rusmiddelcenter, fordi de vil have din trivsel i fokus, mere end dit forbrug.

Hvis du synes et rusmiddelcenter ikke er det rigtige for dig, så tag en snak med din læge, om hvordan du kan få hjælp. Kontakt din kommunes anonyme rådgivning, eller benyt en af de mange frivillige organisationer, som er klar til at hjælpe. Det afgørende er at du får talt med nogen om det der fylder.

Jeg nævnte et par organisationer sidst, og nu tilføjer jeg lige Startlinjen: https://startlinjen.dk/ hvor du også kan ringe alle årets dage, på tlf; 35 36 26 00, og tale med en frivillig, om lige præcis den følelse der fylder for dig. Her kan du få hjælp til at tage de første små skridt mod en forandring.

De bedste hilsner Lukas

Lukass billede
Lukas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål