det er begyndt at blive slemt..

brevkassespørgsmål

det er begyndt at blive slemt..

brevkassespørgsmål af
mads
16 år

Jeg sidder her i min stol og tænker over de sidste par dage imens min telefon brummer på mit bord med sure beskeder fra min kæreste. Jeg har for 2 minutter siden når jeg skriver det her opdaget jeg er begyndt at få det meget dårligt psykisk har lige for første gang sådan rigtigt tænkt på selvmord. Har tit gjort tænkt på selvmord men altid godt vidst jeg nok aldrig ville gå igennem med det men ikke denne gang. Tanken om at jeg nok aldrig ville gøre det var her ikke. Jeg er desuden begyndt at ryge hash mindst 1 gang om dagen. Jegføler lidt jeg skriver det her som en dagbog men jeg ved ikke rigtigt hvad det her er. Et spørgsmål? hvis ja, hvad er det så jeg forventer som svar? ligemeget hvem der læser det her eller hvornår tak.

Svar:

Kære Mads

Hvor er det godt at du rækker ud, når du kan mærke at du har det rigtig skidt, og at tankerne er anderledes end de plejer.

Hvis du holder din finger over en flamme begynder det hurtigt at gøre ondt. Smerten har det ene formål, at få dig til at handle.  At få dig til at flytte fingeren, så du brænder den mindst muligt.

Selvmordstanker kan tænkes, som lidt det samme. Dine følelser fortæller dig, at du nu har så svære tanker og følelser, at du skal handle på dem.  Du handler, når du fortæller om hvordan du har det, og det er et vigtigt skridt på vej til at skabe en forandring.

Du skriver, at du ryger hash mindst en gang dagligt. Du skriver ikke hvorfor? Nogle ryger for at have det sjovt. Når jeg læser det du skriver, tænker jeg at du måske nærmere ryger, i et håb om at undgå at mærke det som er svært? At ryge for at glemme, eller for at føle anderledes, er en strategi, som til dels kan virke. I hvert fald sådan lige når man ryger. Men på den lange bane er det sjældent en god strategi.

For når effekten af hashen forsvinder er det der er svært der stadig. Jeg vil også tro at du efterhånden oplever at du skal ryge mere og oftere for at få den effekt, som du ønsker.

Jeg tænker ikke hash er en god strategi til at få det bedre. Men selv en dårlig strategi, er et udtryk for at man ønsker forandring, og at man prøver at gøre noget. Det fortæller mig, at du kæmper, og at du stadig er fuld af håb.

Jeg synes det er vigtigt at du får snakket med nogen om dit forbrug af hash. Mest fordi jeg tolker det, at du nævner hashen, som et udtryk for at du selv tænker det som et muligt problem.  Endnu vigtigere er det at få talt om nogen om, hvordan du har det indeni. Jeg er sikker på at du kan finde bedre strategier til at få det bedre. Du har bare brug for lidt hjælp.

Du siger at du ikke rigtig ved hvad det her er. Jeg læser det som en udstrakt hånd og et håb. Og der er håb, og jeg ved du kan få det bedre. I Cyberhus møder vi mange unge der lykkes med at finde lyset, i det mørkeste mørke. Det kan du også.

Der er mange hænder, der vil hjælpe hvis du rækker ud. Mennesker omkring dig, der vil dig det bedste. Dine forældre, eller hvad med din kæreste?

Der er også professionelle som gerne vil hjælpe. I din kommune er der f.eks et rusmiddelcenter, hvor du kan snakke med en ungerådgiver. Mange tror at al snak, i et rusmiddelcenter/misbrugscenter handler om at stoppe med at bruge rusmidler. I virkeligheden handler det først og fremmest om trivsel. Om at finde ud af, hvordan man får skabt den forandring man ønsker sig. Om at få det liv, man ønsker sig. For nogle betyder det også at man stopper med at ryge hash. For andre betyder det at man får den kontrol med dit forbrug, som man ønsker sig.

Der findes også masser af hjælp fra frivillige hænder. I vores chat, sidder frivillige klar til at lytte, og snakke om hvad det er der fylder indeni, hos dig.

På netstof.dk sidder frivillige rusmiddelbehandlere, som kan hjælpe, hvis du har brug for at snakke om dit brug af hash.

På Livslinien sidder frivillige klar alle årets dage til at snakke om selvmordstankerne, når de bliver aller mest mørke og svære. Du kan ringe til dem på 70 201 201, eller chatte med dem på livslinien.dk

Jeg er sikker på at du kan få det bedre, Mads. Du har taget et kæmpe skridt, ved at skrive i brevkassen. Jeg håber du vil tage flere skridt, række ud efter mere hjælp, så du kan skabe den forandring, som du håber på.

De bedste hilsner Lukas

Lukass billede
Lukas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål