Video
brevkassespørgsmål af
Mig
14 år
Da jeg var 8-9 år  lavede mig og min veninde nogen dansevideoer på youtube. Problemet er at min veninde viser dem til resten af dem fra klassen nu. Det er så pinligt men hun synes det er sjovt og pisse sødt. Jeg tror bare hun har ret let ved at grine af sig selv men jeg har virkelig dårligt selvværd og jeg hader at alle griner. Kan godt se at det er sjovt men det er bare ikke sjovt alligevel 😥 Jeg har ikke lyst til at sige noget for vil jo ikke ødelægge noget mellem mig og min veninde. Ville bare ønske at de ville stoppe. Ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære du.
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er en svær situation, hvor du på den ene side synes det er ubehageligt, at de her videoer vises frem af din veninde, men samtidig er bange for, hvordan din veninde vil tage det, hvis du siger fra. Jeg synes dog, at du skal lytte til, hvordan du selv har det, og tage en snak med din veninde om det. Det er tydeligt at læse ud fra dit brev, at det er grænseoverskridende for dig, at de her videoer bliver vist frem, men det virker ikke til, at din veninde ved det, da hun bare synes det er sjovt. Det er forskelligt hvor vores grænser går, og hvad vi hver især synes er sjovt. At du ikke kan grine af det på samme måde som din veninde betyder ikke, at det er dig, der er forkert på den, men bare at jeres grænser er forskellige.
Så jeg vil foreslå dig, at du tager en stille og rolig snak med din veninde, og måske bare siger det som det er; at du egentlig ikke synes, at det er så sjovt, at de her videoer vises frem, for du synes det er lidt pinligt og har ikke lyst til, at de andre i klassen skal se dig på den måde. Du kan måske sige til hende, at du ville ønske, at du bare kunne grine af det som hende, men det synes du er svært, og det ikke er fordi du vil såre hende eller noget, for hun kunne ikke vide, at du ikke synes det var sjovt. På den måde bliver det ikke anklagende mod hende, og forhåbentlig vil hun kunne forstå dig. Jeg kan godt forstå, hvis det ikke er den nemmeste snak at tage, men for din egen skyld synes jeg, at du skal gøre det.
Jeg håber, at I får en god snak om det.
De bedste hilsner Pernille