Min ex-veninde har billeder af mig
brevkassespørgsmål af
Bekymret pige
13 år
Jeg ved godt det er megadumt at sende billeder til hinanden, altså sådan nogen billeder. Og det er jo ikke fordi vi ikke er blevet advaret om det i skolen osv. Men jeg var sikker på det var helt uden risiko. Jeg havde en hjerteveninde og vi var virkelig tætte. Lissom for at vise hvor tæt vi var begyndte vi at sende rb til hinanden. Jeg synes jo dengang at det bare var for at vise tillid og det var jo også spændene og lidt frækt at tage et nyt billede og så sende det og se hvad hun synes om det. Og det var jo også altid sjovt at modtage et nyt barrøvsbillede fra min veninde og så måske bruge det hvis man skulle være lidt alene med sig selv. Men nu er vi blevet dødelig uvenner pga noget hun påstår jeg har sagt om hende til andre og det passer IKKE. Vi taler slet ikke sammen mere. Jeg har slettet alle barrøvsbilderne fra hende i vrede selv om jeg enlig var ked af det .Men jeg tænker på at hun måske ligger inde med alle mine og hvis hun nu vil hævne sig eller noget ved at vise dem til nogen? Ved ikke om jeg bare skal glemme det eller hvad.

Svar:
Kære bekymret pige.
Det lyder som en svær situation, du er i med din veninde, og det er helt forståeligt, at du er nervøs for, hvad der kan ske med de billeder. Du er ikke den første, der har sendt nogle private billeder i god tro, og senere fortryder.
Jeg tænker ikke, at du skal glemme det. Det er ikke rart at gå rundt med en følelse af frygt for, hvad der kan ske med de billeder, og du har også krav på, at de bliver slettet. Jeg kan forstå, at din veninde og dig ikke taler sammen pga. en træls misforståelse. Hvis du har mod på det, kan det være en god idé først at række direkte ud til hende. Det kan måske være nemmest at skrive til hende, selvom det altid er godt at tale ansigt til ansigt, så man ikke kommer til at misforstå hinanden eller tolke forkert i en besked. Men jeg forstår også, hvis det kan være svært at gøre.
Når man er vrede på hinanden, kan det ofte være svært at se ud af det og være rummelig og tålmodig med den anden, så hvis du har mod på at skive en besked til hende vil jeg anbefale, at du holder dig til dine egne følelser og hvad du føler. Det kan være, at du fx kan skrive, at du er ked af det, der skete mellem jer, og at du er ked af at I ikke snakker sammen mere. Og at du i respekt for hende har slettet de private billeder, hun har sendt til dig, og at du også gerne vil have, at hun gør det samme, hvis hun ikke allerede har gjort det.
Derudover kan det være rigtig godt at tale med en voksen, du stoler på. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært eller ikke har lyst til at involvere en voksen, men hvis din veninde ikke svarer dig, ikke vil slette billeder, eller du ikke har mod på at skrive til hende, er det vigtigt, at du får talt med nogen om det. Jo mere man holder det, der er svært, for en selv, jo mere vokser det og jo sværere kan det føles at bære. Så det er vigtigt, at du kan dele det med en. Og hvis din veninde ikke vil slette billederne, er det vigtigt, at du fortæller det til en voksen, så den voksne kan hjælpe med at få slettet billederne. For det har du krav på og ret til.  Hvis hun skulle finde på at dele billederne, så er det vigtigt, at du ved, at det er ulovligt at gøre. Så det er også en hjælp til din veninde, hvis hun ikke vil slette billederne, at hun får det gjort og ikke kommer til at gøre noget ulovligt ved at blive ved med at have dem, eller dele dem. Så jeg håber virkelig, at du vil gå til en voksen med det.
Så jeg håber, at du vil række ud til din veninde, og hvis ikke, så en voksen, som kan hjælpe dig med situationen. Husk på, at du ikke er alene, og der er altid hjælp at hente, hvis du rækker ud. På sletdet.dks rådgivning kan du også få råd til, hvad du kan gøre, hvis ens private billeder er blevet delt.
Mange hilsner
Pernille