Ulovligt? - Muligvis børneporno.
brevkassespørgsmål af
B.
15 år
Hey Cyberhus.dk,
Jeg har i længere tid været fan af "sex lege"/udfordringer der involverer onani.
Det forgår ofte på nettet som en roulette hvor i man slår et nummer og gør noget baseret på ens nummer. For det meste ting som hvilken hånd, Hvor hende, Hvad du skal have på, Hvor lang tid, Hvordan skal du komme, osv.
Den anden type er videoer af enten tekst på skærmen eller piger der giver dig instruktionerne på hvordan du skal anonere.
På det sidste er jeg begyndt at spille en leg hvilket endelig bare er sandhed eller konsikvens, men med onani som et tema.
Disse spil bliver spillet over netten på forskellige forums/chat rum. De er self. +18 men siden alle kan deltage uden at skulle bevidse sin alder lyver jeg bare om min alder.
Mit spørgsmål er; Hvis jeg sender et billed af mig selv til en person som en udfordring er det så ulovligt for dem at se/have det på deres computer selv hvis de tror jeg er over 18? Det skal siges at dem jeg spiller med ofte er fra USA eller andre steder hvor aldersgrænsen for sex er over 15. Er det overhoved lovligt for mig at sende dem? Og selv hvis de var danske ville det så stadig være ulovligt.
Vil bare gerne sikre mig jeg ikke giver andre problemer med loven.
B.

Svar:
Hej B.,
Tak for dit spørgsmål - det er et af de sværere, fordi der er så mange ting på spil.
Du spørger specifikt til juraen. -Du må ikke producere noget af, med eller om dig selv, hvis du er under 18. Heller ikke selvom modtagerne tror du er voksen.
Der er heller ikke nogen steder i USA hvor man må se pornografisk materiale af eller med nogen under 18, flere steder er grænsen faktisk 21. Forskellen er, at ligesom herhjemme er man over den seksuelle lavalder når man fylder 15 (eller 18, eller 21), og kan derfor samtykke til at have sex med andre over den seksuelle lavalder. -Det betyder dog ikke, at man må producere seksuelt eller pornografisk materiale førend man er juridisk voksen (hvilket aldrig er ved 15-års alderen, men kun ved 18 eller 21).
Dine modtagere må heller ikke besidde materiale af dig når du er under 18, heller ikke selvom de ikke er klar over det. Det vil være deres ansvar at checke det, eller være sikker på det. Dog vil de sjældent blive dømt for det (i Danmark), da man herofte kigger på, om man har handlet i "ond tro" (altså om man med vilje har gjort noget ulovligt, eller ikke checket godt nok efter).
Så, som du beskriver det, så sætter du andre i et problematisk forhold med loven, og faktisk også dig selv.
Jeg håber du kunne bruge svaret :)
//Christian