Ny identitet
brevkassespørgsmål af
Milla
21 år
Hejsa. Jeg vil gerne vide om det er lovligt og i orden at starte “forfra” på sociale medier under en ny identitet/et andet navn end ens officielle navn.
Jeg kan nemlig ikke længere identificere mig med den person jeg før har været og vil gerne på sigt, når jeg får råd, forsøge at ansøge om et nyt officielt navn på borger.dk, men indtil da, kunne jeg godt tænke mig at starte forfra på de sociale medier, som jeg nu har været helt afskåret fra i over et år. Det sværeste er, at dem som kender mig, stadig ser mig som den gamle person, de engang kendte, og jeg har derfor svært ved at stå fast i den jeg er i dag og turde vise mit nye jeg. Jeg har oplevet nogle traumatiske hændelser som har udviklet sig til PTSD og oplever meget skam og lavt selvværd, som jeg dog får hjælp til at bearbejde hos en psykolog og en psykiater, men det bliver nok en længere proces. Jeg savner at turde stå frem - også på de sociale medier, jeg savner at turde kommentere andres opslag og give min mening til kende, men det føles forkert under mit gamle navn og min gamle profil, fordi jeg føler mig bundet i mit gamle jeg på grund af gamle venner og familie, som undrer sig over, at jeg har ændret mig og måske også har svært ved at acceptere det. Jeg har allerede oplevet, efter jeg på et tidspunkt genåbnede min gamle Facebook, at familiemedlemmer og venner stiller spørgsmålstegn til de ting, jeg pludselig deler, fordi jeg før aldrig turde sige min mening offentligt, men sandheden er jo at jeg altid har haft lyst, men ikke har turde af frygten for hvad andre tænker, og når folk så viser sig at være så kritiske som jeg havde frygtet, får jeg bare lyst til at starte forfra under en ny identitet, så de ikke behøver at tænke at “jeg har forandret mig”. En del af disse mennesker er jeg nok også nødt til at afskære fra mit online liv og jeg har en drøm om at få nogle nye venner, men det er svært, når de gamle stadig forsøger at holde mig tilbage ved at være kritiske. Jeg forestiller mig at lave en helt ny profil, hvor jeg ikke er connected med alle de gamle Facebook-venner, men starter på en frisk under et nyt navn. Men er det overhovedet lovligt at have en Facebook profil under et navn som ikke er ens officielle navn (endnu)?
Mvh. Milla

Svar:
Hej Milla.
Det lyder til, at du er ved at gennemgå en længerevarende proces med dig selv og den person, du ønsker at være. Det er godt at høre, at du får hjælp hos profesionelle til det, ved at bearbejde alt det, du har oplevet. Jeg kan sagtens forstå, at den proces kan være svær, når du bliver konfronteret med en fortid og en person, du ikke længere kan genkende eller identificerer dig med, og at en måde at komme videre på er gennem et nyt navn og derigennem ny identitet.
I forhold til dit spørgsmål, så er det i følge loven ikke ulovligt at oprette en falsk profil i et andet navn. Det bliver kun ulovligt, hvis man bruger den profil til rent faktisk at gøre noget ulovligt med. Men da du ikke bruger en andens navn til at oprette en profil, vil jeg ikke mene, at det, du gør er ulovligt i følge loven. Men! Sociale medier kan godt have deres egne retningslinjer. Facebook kræver fx at man bruger sit rigtige navn. Der står i deres regler, at "Navnet på din profil skal være det navn, dine venner kalder dig til hverdag. Dette navn skal også fremgå af et id eller dokument fra vores id-liste.". Så det er muligt, at du ville blive afvist med et andet navn, hvis de kræver, at du skal bekræfte dit navn gennem fx billedid med dit navn på. Du kan læse mere om deres regler på linket her. Du kan altid prøve at oprette en profil og se, hvad der sker. I følge loven er det i hvert fald ikke ulovligt.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med din nye identitet.
Mange hilsner Pernille