Har det sgu ikke så godt for tiden
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
jeg har fortiden tænkt meget på min lillesøster da hun begynder at blive ældrer og bruger meget af sin tid på tiktok og Instagram jeg har personligt selv ikke nogle af tingene, fordi jeg synes det er for mærkeligt for eksempel at en 11 årig på Instagram skal sidde med en kop kaffe i hånden og en bandana på hovedet som hun i øvrigt aldrig har på normalt Som min søster gør....   jeg synes det er alt for mærkeligt og her sidste dag lagde hun så et billede ud på instagram i bikinni bagfra jeg synes det er så upassende og mærkeligt at man ligger sådan noget ud og så som 11 årig. Og nu er jeg jo dreng og ved hvordan drenge i min omgangskreds snakke meget om piger inkl. mig selv og hvad vi snakker om osv og jeg synes bare ikke man skal poste billeder i bikkini uanset hvor gammel man er. Det er måske et meget lang og rodet spørgsmål undskyld for det. Der er lige en ting mere.    Nudes😳
jeg er så bange for at min søster skriver med en dreng lige pludselig og han spørger om de ting mange drenge gør nudes eller røv billeder. Hvis det sker ved jeg slet ikke hvor jeg skal gøre af mig selv det er så forkert synes jeg! håber ved gud ikke min søster ville kunne finde på sådan noget.   Synes hun skal slette Instagram og alt hun har lagt op og det samme med tiktok!!! Og på Snapchat syne's jeg kun hun skal have dem hun kender. Tænker jeg for meget? Overreagere jeg? Håber i vil hjælpe det hår mig rigtig meget på..

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan sagtens følge dine bekymringer og tanker om din søsters brug af sociale medier. Det er blot et tegn på, at du bekymrer dig om din søster og kun vil hende det bedste. Det er der intet i vejen med.
Uden at kende din søster, så tænker jeg, at hun er i en alder, hvor det er naturligt at begynde at orientere sig meget mod hvad andre mennesker gør og hvad andre tænker om en, og de fleste vil bare gerne passe ind. Så selvom det kan virke underligt for dig, at hun lægger de ting op, hun gør på sociale medier, så er det måske blot fordi hun prøver at passe ind og gøre det, hun selv ser måske hendes veninder gøre, eller nogen hun ser op til. Generelt set er det meget typisk for mange piger i den alder og i teenagealderen, at de gerne vil være eller virke ældre end de er, og begynder at interessere sig for det, unge voksne piger interesserer sig for. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det passer lige på din søster, men det er bare for at sige, at jeg tror at din søsters udvikling og adfærd er helt normalt.
Med det sagt, så er det selvfølgelig vigtigt, at man passer på sig selv, også online, og det indebærer bl.a. at man tænker over, hvad man deler. Når man er 11 år, så kan det være svært at overskue og overveje konskvenserne ved det man gør, og jeg gætter på, at din søster nok ikke er klar over, hvordan hendes billeder kan opfattes, eller hvad konsekvenserne kan være ved at skrive med fremmede på nettet. Så derfor vil jeg foreslå dig at tage en snak med hende. Måske hun netop vil lytte til dig, fordi du er hendes bror og en dreng. Ikke at du skal skræmme hende, men måske bare spørge nysgerrigt ind til, om hun har tænkt over, hvordan hendes billeder kan opfattes, eller generelt hendes tanker om at dele det, hun gør. Det er også vigtigt at have snakken om at skrive med fremmed online. Måske jeres forældre allerede har taget den snak? Men måske du kan være lidt mere ligefrem og ærlig end de kan, og fortælle hende, at du er bange for, at hun møder fyre, der vil udnytte hende eller ikke vil hende det bedste, og det ønsker du ikke skal ske for hende. Det er vigtigt at hun ikke oplever sådan en snak som et angreb, men mere oplever en storebror, der vil hende det bedste og passe på hende.
Hvis du ikke tænker, at det er muligt at have en snak med hende selv, så kan du måske snakke med dine forældre om det. Det må endelig ikke opleves af hende som at du har sladret til jeres forældre og at hun så får en løftet pegefinger, for det vil nok ikke hjælpe noget, men nok nærmere have den modsatte effekt. Men jeg tænker, at du kan fortælle dine bekymringer til dine forældre, og I kan snakke om, hvordan I sammen hjælper hinanden med at passe på hende, og jer selv for den sags skyld. Måske det kunne være en idé, at dine forældre foreslår hendes lærere eller skolen, at det er et generelt emne, der kan tages op i skolen, så snakken om ens onlineliv kan starte der. For det er vigtigt, at der er snakke om, hvordan man passer på sig selv online, og at din søster reflekterer over, hvad hun deler, hvem hun skriver med, og hvordan hun passer på sig selv. Ikke at det kun er skolens ansvar at have de snakke, men det kan være et supplement til de snakke, dine forældre forhåbentlig også har med din søster om hendes onlineliv.
Med alt det sagt, så kan det også være, at din søster har helt styr på det, og godt ved, at hun skal være forsigtig, når hun skriver med nogen, hun ikke kender, og at hun godt ved, hvordan man passer på sig selv. Men jeg tænker ikke, at det er en snak der nogensinde ender. Så jeg håber, at du enten vil tale med hende eller dine forældre om det. For jeg synes slet ikke, at du overreagerer, og det er kun godt, at du bekymrer dig. Det gør dig til en god storebror.
De bedste hilsner Pernille