Venner eller?
brevkassespørgsmål af
Sarah
13 år
Hej
Jeg er en pige på 13 år, der er en dreng i min klasse, han er 14 og vi har været bedste venner i lige godt et år nu. Han begyndte for et par måneder siden og få følelser for mig, og jeg er ikke i tvivl om hvor meget jeg betyder for ham og hvor meget han elsker mig. Jeg begyndte også godt at kunne lide ham, men alligevel var jeg næsten helt sikker på jeg ikke ville være kærester med ham da han ikke er min type. Men han betyder ekstremt meget for mig, og det skal også lige siges at vi har mange fælles venner og de synes vi er rigtig søde sammen, men jeg ved de ville synes det var mærkeligt hvis vi blev kærester. Vi har ligget sammen og puttet i lang tid, og er for lidt tid siden også begyndt at snave en del. Jeg synes det er rigtig rart og jeg føler mig ekstremt tryg hos ham. Hvis jeg selv skulle sige det så opføre vi os som kærester, han kan godt lide at røre ved min krop som fx. min røv og bryster og det har jeg som sådan ikke noget imod. Nu er han så begyndt også og vil prøve at give mig finger, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige til det for på den ene måde har jeg ikke noget imod det, og på den anden side så er jeg bange for folk finder ud af det og vil synes jeg er mærkelig eller klam. Jeg synes selv jeg er meget langt fremme i forhold til sådan noget, og det virker meget som om vi er ældre end vi er, på de ting vi laver, siger og gør. Det skal også lige siges at vi har været i gennem en del, og jeg har virkelig været sur på ham mange gange og jeg ved at vi begge har grædt meget de gange hvor jeg ligesom har sagt det var slut. Mine spørgsmål er, skulle jeg prøve og blive kærester med ham for at prøve det? Eller ville det være dumt når jeg godt ved det ikke er noget der kommer til at holde ordenligt, fordi jeg er bange for hvad andre tænker og fordi jeg har brug for en dreng som giver mig modstand fordi jeg er en meget stædig pige med et stort temperament, og jeg ved godt jeg ikke ville kunne have en kæreste som ham der bare siger undskyld for alt fordi han er bange for jeg bliver sur. På den anden side betyder han alt for mig, og jeg har aldrig før følt sådan for nogen mennesker før. Mit andet spørgsmål er om det er tarveligt over for ham hvis jeg bare køre den videre hvis jeg godt ved jeg ikke vil være kærester med ham da han har virkelig stærke følelser for mig? Hvis jeg køre den videre, skal jeg så lade ham give mig finger eller er det for tidligt?
Jeg håber i kan hjælpe.
Hilsen Sarah

Svar:
Kære Sarah,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har nogle spørgsmål som trænger sig på, og at du ikke helt ved, hvad du skal gøre i den her situation. Det lyder til, at jeres tætte og gode venskab har ændret lidt karakter, og nu er et venneforhold, hvor I også udforsker hinanden seksuelt.
Jeg tænker ikke, at der er noget i vejen for, at I er venner på den måde. Det er hverken klamt eller forkert. Og hvis I nyder det og synes det er spændende, så er det ikke så vigtigt, hvad andre mon tænker om det. Men det er vigtigt, at der er klare linjer, så ingen af jer bliver såret. Når nu du ved, at din ven har følelser for dig, og måske gerne vil mere end du vil lige nu, så tænker jeg, at du er nødt til at snakke med ham om, hvor du står lige nu, og hvordan du har det, og hvad du tænker, der skal ske fremadrettet. Hvis du ikke har lyst til at være kærester med ham, så skal du ikke blive kærester med ham. Jeg tror, at det kan sætte jeres venskab over styr, hvis du bare lige vil prøve det, men så får kolde fødder. Derfor skal du være helt sikker, før du siger ja til det. Brug noget tid på at mærke efter nede i maven, og som du skriver, så har du en tvivl lige nu. Måske er du tiltrukket af, at I skal lave noget mere sammen seksuelt, men det behøver ikke betyde, at du er forelsket i ham eller vil være kærester med ham. De stærke følelser og den tryghed, du beskriver, at du har, kan sagtens være en dyb vennefølelse. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du skal gøre eller ikke gøre, men jeg kan sige, at det er vigtigt, at du har dig selv med 100%. Selvfølgelig kan man ikke vide, hvad der sker i morgen, men hvis du har en overvejende tvivl, så lyder det ikke som om, du helt er der endnu. Det kan godt være, at det kommer lige pludseligt, for det er ikke unormalt at udvikle kærlighedsfølelser for en, som man lader komme så tæt på, som man gør, når man er intime sammen. Måske kunne det være en god idé at snakke med nogle af dine venner om, hvad du skal gøre, og om hvordan det er, når man er forelsket eller vild med nogen. Det kan også være, at du kan snakke med din mor om det, eller måske din søster (hvis du har sådan en).
Du spørger, om det er for tidligt at få finger. Det kommer helt an på, hvordan du har det med det. Hvis du kan mærke den mindste lille ondt i maven over det, eller at du er utryg, så skal du ikke gøre det. Men hvis du synes det kunne være sjovt og frækt at prøve det, så skal du bare springe ud det - med det forbehold at du tager en snak og fortæller din ven, hvordan du har det, hvor du står, og hvad han kan forvente fra dig. Du skriver, at du er bange for, om folk finder ud af det. Til det vil jeg sige, at du altid kan sige til din ven, at du forventer, at det er noget, som bliver mellem jer to, og så har du i øvrigt altid lov til at sige fra (også i øjeblikket), hvis du skifter mening, eller det ikke føles rart.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Kram Ulrikke