Hvordan får man en tampon op i ens skede
brevkassespørgsmål af
Bene
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år og vil meget gerne spørge om hvordan man får en tampon op i skede fordi jeg skal til svømning og er mega nervøs for at det ikke holder. Har hørt at det ikke skal gøre ondt heller ikke første gang det kan man vil ikke undgå eller kan man ?

Svar:
Hej Bene,
Det er et super godt spørgsmål du stiller. Det er nemlig slet ikke så lige til, det der med at bruge tampon for første gang.
Du har helt ret i, at det ikke skal gøre ondt. Men du har også helt ret i, at det kan være svært at undgå, særligt første gang. Grunden til det kan være svært at undgå, at det gør ondt er, at man nemt kommer til at spænde i underlivet, når man skal føre tamponen ind. Og når man spænder er der ikke på samme måde "plads" til, at tamponen bare kan glide ind, og så kan det godt gøre ondt. Eller i hvert fald være ubehageligt.
Det bedste du kan gøre er derfor at slappe af så meget som overhovedet muligt. Det er meget lettere sagt end gjort, det ved jeg godt. Men jo mere du kan sige til dig selv, at du skal slappe af, og jo mere du kan være bevidst om, om du kommer til at spænde eller du er god til at slappe af, des nemmere bliver det.
Et andet godt tip er at bruge en tampon med indføringshylster. Indføringshylsteret er et glat paprør, der nemmere glider ind i skeden. Hvis du har en tampon uden indføringshylster kommer "vattet" fra tamponen direkte i kontakt med slimhinderne i skeden under hele indføringen, hvilket godt kan være ubehageligt. Fordi "vattet" er tørt, og derfor kommer til at suge noget af fugten fra skeden. Men det kan du undgå med indføringshylsteret. En anden fordel ved indføringshylster er, at det er nemmere at få tamponen til at sidde korrekt og som den skal. Den skal nemlig sidde forholdsvist langt oppe i skeden, og der må ikke stikke andet end snoren ud.
Et tredje tip er at finde en god stilling, når du skal føre tamponen ind. Nogle foretrækker at stå med det ene ben på toilettet og det andet på gulvet. Andre vil helst sidde på toilettet, mens de sætter den op. Og andre igen har en helt tredje måde. Det handler om at finde en stilling, hvor du kan slappe godt af i kroppen, så det bliver lettest muligt at føre tamponen ind.
Jeg håber du finder ud af det, og finder en måde, der fungerer for dig. Tampon er nemlig en rigtig god ting at bruge, hvis man skal bade eller skal til svømning, mens man har sin menstruation, så man kan føle sig tryg og sikker på ikke at bløde igennem.
Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv