Andre piger er jalous over mine bryster
brevkassespørgsmål af
Cinderella
13 år
Rigtig mange piger skriver jo ind til brevkasser og er meget utilfreds med deres krop. Okay, jeg kan da også sagtens finde noget ved min krop jeg ikke er så glad for. Men jeg er så heldig at jeg allerede har store og velformede og struttende bryster. Tænker måske jeg har arvet det? Min mor har ialtfald haft flotte bryster kan jeg jeg se på gamle strandbilder. Og min storesøster har også rigtig flotte bryster. Jeg er jo glade for mine bryster og jeg tror de kommer til og betyde meget for min sexualitet. Jeg kan også godt lide og gå i stram tøj så de lissom blir fremhævet. Og jeg kan godt lide idræt og sport hvor jeg bader med andre og lissom kan vide dem frem. Er det forkert? Nogen af mine veninder er søde til at sige pæne ting om mine bryster. Men der også nogen piger der er begyndt og hviske om mig og nogen siger jeg da vist bare elsker at vise mig frem og "prale". Så blir jeg ked af det. Skal jeg gøre mere for at skjule dem eller hvad vil i råde til?

Svar:
Kære Cinderella,
Tusind tak for dit spørgsmål. Som du selv skriver, er rigtig mange kede af deres kroppe, men der er også mange som dig, der oplever jalousi fra dem omkring dem. Især omkring den tidlige pubertet, kan der opstå rigtig meget jalousi. Det er virkelig dejligt for dig, at du ikke kæmper med skam omkring din krop, så endelig ikke tro, du skal til det nu, kære du.
Mit nemme og korte svar til dit spørgsmål er: Nej. Du kan klæde dig og gøre hvad du vil med din krop. Du behøver ikke tage hensyn til andre. Det fjerner ikke muligheden for, at de andre vil tale om dig, men det er altid dit valg. Går det dig på, kan du tale med de andre piger om det, eller overveje at ændre på den måde, du viser dig selv frem på. Der er ikke som så en rigtig eller forkert måde at vokse på, og puberteten rammer meget forskelligt - det kan være virkelig svært at navigere i.
Nå det så er sagt, så vil jeg også være den rigtig trælse voksne og fortælle dig, at du skal være opmærksom på, at der kan være voksne derude, der vil bruge din stolthed omkring din krop som en måde at komme tæt på dig på, og som kun har dårlige intentioner. Det er ikke sikkert at du vil opleve det, men hvis en voksen flirter med dig eller komplimentere dine bryster, så er det ikke normal eller okay adfærd. Pas på dig selv, samtidig med at du er stolt af din krop.
Jeg håber, det gav dig et svar, du kunne bruge.
Frida fra Cyberhus