Svimmel

brevkassespørgsmål

Svimmel

brevkassespørgsmål af
Pige på 14
14 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej jeg er en pige på 14 med et spørgsmål.
jeg er bange for at det er noget alvorligt, men hver gang jeg rejser mig op fra at have siddet, ligget ned eller andet, så oplever jeg at blive svimmel. Altså en snoren i hovedet og så skal jeg stå stille et øjeblik for at komme mig. Er det normalt og hvad kan jeg høre for at få det til at stoppe?

Svar:

Hej med dig

Det er ikke så ualmindeligt at føle sig svimmel når man rejser sig op. Ofte skyldes det, at blodet ikke bliver pumpet op til hjernen hurtigt nok ved stillingsskiftet. Det er sjældent udtryk for at noget er galt, især når man er ung ligesom dig. Det kan hjælpe at drikke godt med væske og at spise små hyppige måltider. Og så er det en god idé at give sig god tid når man rejser sig og evt at vippe lidt med fødderne inden, så kan blodtrykket bedre nå at følge med.

Bliver det værre eller du måske har kraftig menstruation og ikke får så meget jern med kosten kunne det være godt at bede egen læge at måle din blodprocent. Lav blodprocent kan nemlig også give svimmelhed. Men umiddelbart lyder det du beskriver helt fredeligt :-)

Vh
Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål