Veninde har stjålet
brevkassespørgsmål af
Anonym pige
14 år
Jeg har en rigtig god veninde som jeg er en del samme med. Vi var så i Føtex og gik og kiggede på varerne. Jeg kiggede i tøjafdelingen for jeg skulle lige have et par strømper og min veninde gik så for sig selv. Da vi var kommet ud gennem kassen og jeg havde betalt og var på vej videre sagde min veninde at man jo ikke altid behøver betale. Hun hev så noget mascara frem fra lommen som hun havde taget i butikken. Jeg blev bange og sur og ked af det og alt muligt og sagde at jeg ikke vil have hun stjæler, men hun sagde bare jeg skulle slappe af. Jeg sagde jeg godt ville gå med hende tilbage til butikken og aflevere det tilbage og sige det var en forglemmelse eller noget men det ville hun ikke. Jeg sagde så at så kan vi ikke være venner mere og så tog jeg hjem. Jeg er megaulyklig men det er totalt imod hvad jeg har lært hjemmefra, man må altså ikke stjæle og tænk hvis vi nu var blevet snuppet ved kassen, så var det også gået ud over mig og mine forældre havde fået det af vide. Jeg er superked af det men jeg kan ikke være ven med hende. Vi var ellers tætte og har faktisk også kysset og vi havde en soveaftale her en af dagene som jeg ventede mig meget af, men den er jo aflyst. Har jeg gjordt det rigtige ved at bryde med hende? Jeg er supertrist over det hele, men hun vil jo ikke høre!

Svar:
Hej med dig
Tusind tak for dit indlæg og dit spørgsmål.
Først og fremmest vil jeg gerne rose dig. Det kræver mod at stå ved sine egne værdier og sætte grænser over for en veninde – især når man holder af hende eller ser op til hende. Du har lyttet til dig selv og handlet på det, og det er virkelig stærkt.
Du har fuldstændig ret: Det er forbudt at stjæle, og hvis hun var blevet opdaget, kunne det have haft alvorlige konsekvenser – både for hende og måske også for dig, hvis du blev blandet ind i det. Så det er helt forståeligt, at du ikke ønskede at være en del af det.
Jeg forstår godt, at det gør ondt at have mistet en nær veninde. Det er aldrig let. Men du har ikke gjort noget forkert ved at sige fra – tværtimod har du passet på dig selv og stået fast på, hvad du synes er rigtigt. Det er en vigtig egenskab.
Når det er sagt, er det stadig muligt, at I kan finde hinanden igen på et senere tidspunkt – måske allerede nu. Hvis du savner hende, kan du overveje at skrive og fortælle, at du er ked af, I ikke er venner længere, og at du savner hende. Du kan samtidig forklare, at det, hun gjorde, ikke var okay for dig – men at du gerne vil genopbygge jeres venskab, hvis hun kan respektere dine grænser.
Du kunne også tale med dine forældre om det. Jeg tror, de vil være stolte af den måde, du har håndteret situationen på. De kan måske hjælpe dig med at finde en god måde at tage kontakt til din veninde igen – eller give støtte, hvis du vælger ikke at gøre det. Alternativt kan du snakke med en anden voksen, du stoler på.
Uanset hvad, håber jeg, mit svar kan hjælpe dig lidt videre. Du har handlet med omtanke, styrke og integritet – og det skal du være stolt af.
De bedste hilsner
Chris – Cynerhus