Fortrydelsespille
brevkassespørgsmål af
Bjørk
15 år
Hej
jeg tog en fortrydelsespille for over en måned siden, men efter det er mine bryster blevet meget små, forstår ikke hvorfor. Jeg har hverken spist anderledes, eller noget andet. Kan det være pga fortrydelsespillen, og vil de blive "normal" størrelse igen?

Svar:
Hej Bjørk,
Det er ret usandsynligt, at det skulle være fortrydelsespillen, der har gjort, at dine bryster er blevet små. Men jeg kan godt forstå du tænker sådan, når du har ikke har spist anderledes eller gjort noget andet anderledes.
Min første tanke er, om du måske har været inde i en stresset periode, og derfor har tabt dig, uden helt selv at være klar over det. Nogle gange når vi er stressede stiger forbrændingen fordi kroppen er på overarbejde, samtidig med at appetitten daler, fordi kroppen fokuserer på andet end at være sulten. Det kan betyde, at man går og taber sig, uden man egentlig selv lægger mærke til det. Og eftersom brysterne mest består af fedtvæv vil det være helt normalt, at de svinder ind, hvis du taber dig.
En anden mulighed er, at det er nogle hormonelle forandringer, der har gjort det. I teenageårene gennemgår kroppen (og hjernen) en masse forandringer, og er under massiv hormonpåvirkning. Og det kan nogle gange godt give nogle udsving i kroppens måde at vokse og udvikle sig på.
Eftersom du er 15 år gammel er din krop formentlig ikke færdigudviklet endnu. De fleste er først udvoksede omkring 18-20 års alderen. Derfor burde der være gode chancer for, at dine bryster kan blive "normal" størrelse igen.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis du ikke synes at nogen af de forklaringer jeg er kommet med her passer på dig, og/eller hvis du forstat undrer dig eller er bekymret synes jeg du skal overveje at opsøge din læge. Så kan han/hun undersøge dig nærmere, og kan forhåbentlig give en forkarling på, hvorfor dine bryster er blevet mindre.
Mange hilsner,
Siv