Alice i eventyrland
brevkassespørgsmål af
Ida
17 år
Hejsa. Jeg er en pige på 17 år. Den anden dag, sidder jeg og snakker med min bror om hvordan jeg nogle gange har det. Så kigger han på mig og siger " jeg tror du har alice i eventyrlands syndrom" Jeg kiggede lidt mærkeligt på ham til at starte med, men han mente det faktisk. Sagen er den at jeg i mange år, og faktisk så længe jeg kan huske, somme tider har haft en mærkelig offatelse af ting. Nogle gange oplever jeg ud af det blå at tiden går mega hurtigt omkring mig, mens jeg selv går i slowmotion. Selvom at alt er som det plejer. Andre gange oplever jeg, at mennesker er vildt langt væk fra mig, selvom de står lige ved siden af mig. Nogle gange føler jeg også at mine fingre hæver helt vildt og bliver ubruglige, selvom det er helt som de plejer. Jeg har søgt på google og der står at det kan være forårsaget af migræne, hvilket jeg har, så Jeg har tænkt over om jeg måske faktisk har alice i eventyrland syndrom. Jeg håber mit skriv giver mening Hvad tænker i? Er jeg helt forkert på den? Hilsen en forvirret ida

Svar:
Kære Ida
Hvor er det godt, du skriver. Dit skriv giver fuldstændig mening, og jeg vil prøve at svare bedst muligt på det.
Alice i eventyrland syndromet, er - som navnet beskriver - et syndrom. Altså ikke en sygdom  i sig selv, men nogle symptomer der opstår i relation til en anden sygdom eller uden en bagvedliggende sygdom. I dit tilfælde kan det opstå i relation til din migræne, som en "aura", som det hedder. Så er det som regel lige op til eller under et anfald.
Det kan også være udtryk for andre sygdomme - eller ingenting.
Det vigtigste er i hvert fald, at du kontakter din egen læge og fortæller, hvad du oplever, så lægen kan undersøge dig og finde ud af, om der er en årsag til dine oplevelser. Måske vil du få taget blodprøver og få lavet andre undersøgelse. Det er ikke noget, du skal bekymre dig om, men vigtigt lige at få tjekket.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og vil tage mit råd. Det er så godt, at du skriver herind, når du er i tvivl om noget.
Mange hilsner
Eva