Veninde

brevkassespørgsmål

Veninde

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 3 uger 1 dag siden

Hej. Jeg år lige nu på efterskole i 9 klasse med min bedste ven, som jeg har kendt lige siden vi blev født. Vi har altid boet 5 min fra hinanden, hvilket har været vildt fedt. Men det er dsv. Sådan at han skal flytte til den anden ende af landet efter sommerferien... Jeg kan også mærke efter vi er startet på efterskolen, at vi ikke er i samme vennegruppe og at hans nye venner er sejere end mig. Jeg har tit følt at han ikke gad mig mere og at jeg ikke var spændende nok. Jeg synes det er vildt svært at han skal flytte så langt, og jeg er bange for at vi ikke holder kontakten. Jeg kommer til at savne ham helt vildt. Vi snakker ikke så meget sammen på efterskolen, men når vi gør synes jeg det virker ret normalt. Hvordan takler jeg det bedst muligt, og sørger for at gøre mig interessant, så han har lyst til at holde kontakten? Vh mig

Svar:

Kære du.

 Det lyder virkelig til du sidder i en rigtig kedelig situation med hensyn til din bedste ven, det er aldrig let at skulle gå forskellige veje hvis man har været uadskillelige siden man var lille. Det er derfor rigtig godt at du skriver til os her i brevkassen. For at give dig bedst og mest overskuelig svar vil jeg dele mit skriv op i små afsnit med forskellige tips der kan være værd at afprøve:

 Snak ærligt om dine følelser: Jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det er at kommunikere ærligt om dine følelser. Fortæl din ven på en venlig og ærlig måde hvordan du har det med han flytter. Måske har han præcis de samme bekymringer som dig. Der er forskellige måder du kan vælge at kommunikere på, du kan vælge at skrive beskeder, optag og send en video hvor du fortæller om dine følelser eller måske vil du gerne snakke med ham ansigt til ansigt, det er helt op til dig hvordan du fortrækker at udtrykke dig, men husk ærlig og god kommunikation er en vigtig nøgle hvis venskabet skal forsætte.

Brug socialemedier eller ligende: Det er ingen hemmelighed, at mange i dag jo holder kontakten igennem sociale medier. I kan evt aftale tidspunkter, hvor I kan snakke sammen i telefon eller facetime, dette er en rigtig fin måde stadig at snakke med hinanden selvom man ikke fysisk kan ses sammen.

 Planlæg hvornår i kan være sammen: Hvis det er mulighed for det, kan I planlægge at besøge hinanden i fx weekender eller ferier. Dermed har i noget at se frem til også kan i også få set hinanden fra tid til anden selvom det måske bliver i et begrænset omfang.

Vær dig selv: Jeg ved dette lyder som en kæmpe kliche og noget du vil høre en masse sige, men det er ikke desto mindre sandt. Jeg bider meget mærke i du gerne vil virke mere interessant, og jeg ved dette er svært men du behøver ikke ændre dig selv for at blive"mere interessant" for din ven. Ægte venskaber er baseret på gensidig accept og respekt. Jeg er sikker på din ven værdsætter dig præcis som du er. Hvis du begyndte at være mere som du tror din ven gerne vil være kan du komme til at virke falsk eller som en der prøver for hårdt på at være noget du i virkeligheden ikke er.

 Lav fælles ting sammen online: Det her lyder måske lidt underligt, men måske det kan være værd at undersøge muligheder at lave ting sammen online. I kan fx spille spil sammen, se film samtidig mens i snakker i telefon eller måske noget helt tredje.

 Hold fast i minderne: Igen et tip der måske kan virke en smule sært, men en rigtig god måde at holde venskabet ved lige er ved huske alle de gode stunder i har haft sammen, og evt snak om dem. Det kan være et lidt interessant værktøj til at hjælpe jer begge to til at huske netop på, hvorfor jeres venskab er vigtigt og hvorfor i har holdt sammen i så mange år.

 Det var de råd jeg kunne tilbyde for denne gang, og inden jeg runder mit brev af vil jeg minde dig om, at det er normalt at føle sig usikker og måske bange, når store forandringer sker, men hvis i begge forsøger at gøre en indsats for at holde venskabet ved lige på afstand så kan i forhåbentlig bevare jeres stærke venskab. Lad ikke afstand skille jer ad!

 Håber mit skriv kan hjælpe dig lidt, og jeg vil ønske dig al held og lykke med din ven.

 Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål