Ked af det
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse Jeg skriver fordi jeg synes at jeg er meget ked af det for tiden. Jeg synes det er mærkeligt at jeg lige pludselig har det på den måde for jeg plejer faktisk at være glad for det meste. Jeg syntes ikke der er noget i mit liv der er blevet anderledes så hvorfor er jeg lige pludselig så ked af det hele tiden. Jeg er også mere træt og nogle gange begynder jeg bare at græde lige pludselig. Er det normalt eller er der noget galt med mig.

Svar:
Kære dig,
Tak for at du skriver åbent ind om hvordan du går og har det. Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt okay at have det, som du har det. Det lyder som en svær periode for dig, og jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når du ikke kan finde en klar grund til dine følelser. Du er ikke alene om at opleve det her - Mange oplever perioder, hvor de føler sig kede af det uden en tydelig grund, og det kan føles både forvirrende og frustrerende – især når du plejer at være glad.
Nogle gange kan tristhed og træthed komme snigende uden en åbenlys forklaring. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig – vores sind og krop reagerer på mange ting, også ting vi måske ikke er bevidste om. Det kan være små ændringer i din hverdag, søvn, hormoner eller følelser, der har ligget og ulmet i længere tid - eller endda årstiden. Mørkere dage og mindre dagslys kan påvirke energiniveauet og humøret, og det er helt normalt at føle sig mere træt og trist i vintermånederne.
Det vigtigste er, at du giver dig selv lov til at føle, som du gør, uden at dømme det. Måske kan det hjælpe at tale med nogen, du stoler på – en ven, et familiemedlem eller en professionel, hvis det føles rigtigt for dig. Du fortjener støtte og omsorg, og du behøver ikke at gå igennem det alene.
Vær tålmodig med dig selv, og husk, at dine følelser er vigtige. Jeg sender dig et stort kram og håber, at du snart får det bedre!
De bedste hilsner
Camilla