Kan ikke finde arbejde og tjene penge
brevkassespørgsmål af
Marie
21 år
Jeg blev student for snart 3 år siden. I de tre år, har jeg været på højskole, rejst, arbejdet få måneder, hjulpet til i min familie i en svær tid. I de sidste 10 måneder har jeg dog søgt efter et arbejde, da mine penge er sluppet op. Min erhvervserfaring er tynd og selvom jeg har søgt mange forskellige steder, meget som pædagogmedhjælper eller i butik. Uddannelsesvis, vil jeg gerne noget kreativt indenfor film og jeg ved det er et svært mål jeg har sat mig for og derfor er uddannelse ikke lige førsteprioritet lige nu. Min plan var at jeg skulle tjene penge dette år. Men jeg hører intet tilbage. Jeg har prøvet at bruge mit netværk men det har ikke hjulpet. Jeg oplever kæmpe pres, ikke så meget for mine forældre heldigvis, men hver gang jeg er til familiesammenkomster eller skal catche up med nogle venner, kan jeg mærke jeg bliver dømt for hårdt. Det gør mig så indebrændt, at jeg bliver total demotiveret. Jeg føler at arbejde er den her kernedel i livet og at jeg ikke kan finde ud af det, mens alle andre kan. Samtidig er det svært at spørge om hjælp, fordi det ofte er pakket ind i en masse dømmende og uforstående kommentarer. Jeg har overvejet jobcenteret men alle jeg kender, siger det ikke vil hjælpe. Jeg ved ikke hvem der kan hjælpe mig videre.

Svar:
Kære Marie
Mange tak for at skrive ind. Det lyder virkelig som om, du har været igennem en masse de seneste år, og det er helt forståeligt, at du føler dig presset og demotiveret i øjeblikket. At stå over for udfordringer med at finde arbejde kan virkelig være en hård prøvelse, især når det virker som om, alle andre klarer sig så godt. Selvom det måske føles sådan, så er du langt fra alene i denne situation. Det er okay og helt normalt at føle sig frustreret og usikker når tingene ikke går som planlagt.
Jeg synes, det er helt fantastisk, at du har interesse om en kreativ karriere inden for film. Selvom det kan virke udfordrende, er det vigtigt at huske, at mange veje fører til målet. Selvom det måske ikke er lige nu, kan der sagtens komme en masse muligheder senere, når du har opbygget mere erfaring og netværk.
Når det kommer til at finde arbejde, kan det være en god idé at genoverveje din tilgang. Hvis du har haft svært ved at få svar tilbage fra de traditionelle jobansøgninger, kan det være en idé at tænke anderledes. Overvej at udvide din jobsøgning til andre områder, såsom deltid eller midlertidige stillinger, der kan give dig den økonomiske stabilitet, du har brug for lige nu.
En måde at øge dine chancer for at finde arbejde er at udvide din søgning til at omfatte flere brancher eller stillingstyper. Selvom du måske har fokus på pædagogmedhjælper eller butiksarbejde, kan der være andre områder, hvor dine færdigheder og interesser kan være værdifulde. Du kan evt. overveje at søge efter praktikpladser eller frivillige muligheder, som kan give dig mulighed for at opbygge erfaring og netværk.
Selvom dem du kender ikke vil anbefale jobcenteret, kan det alligevel være en god idé at søge rådgivning eller hjælp fra jobcenteret. Og blot fordi det ikke fungerer for andre, er det ikke ens betydende med, at det ikke virker for dig. Det virker måske ikke som den mest tiltalende mulighed, men de kan have ressourcer og programmer, der kan hjælpe dig med at finde vejen tilbage til arbejdsmarkedet.
Husk også at være tålmodig og vedholdende i din jobsøgning. Det kan tage tid at finde det rette job, men ved at være vedholdende og fortsætte med at søge og netværke, øger du dine chancer for succes. Vigtigst af alt, husk at give dig selv tilladelse til at tage tingene ét skridt ad gangen. Det kan være en lang proces, men hold hovedet højt, og husk at du er værdifuld, uanset hvor mange afslag du måtte modtage. Jeg ønsker dig al held og lykke i din rejse, og håber du finder det rette job med tiden.
De bedste hilsner
Kasper