Finger eller ej

brevkassespørgsmål

Finger eller ej

brevkassespørgsmål af
Sofie
14 år
Oprettet 4 år 3 uger siden

jeg har skrevet med en dreng og jeg har fået følser for ham og han har også for mig men så kom der en besked hvor at jeg mistede nogle af mine følser for ham han skrev at han godt ville give mig finger og nu ved jeg ikke om jeg skal sige ja eller nej men jeg kunne godt tænke mig at pøve at få finger men jeg syntes også at det er aldt fortidigt og så er der en meget stor aldersforskel på os han er 15 og bliver 16 og jeg er en pige på 14 der bliver 15 så jeg kom også til at tænke på om man skal være buksemyndig for at få finger

Svar:

Kære Sofie

Jeg kan godt forstå, at det kan være skræmmende at hoppe ud i en seksuel oplevelse som du måske ikke har prøvet før. Jeg kan godt sætte mig ind idin bekymring omkring jeres alder. Det er derfor godt, at du har vagt at skrive til brevkassen og dele dine tanker. Jeg vil forsøge at vejlede dig så godt som muligt.

Som du også nævner i din besked, arbejder man i Danmark officielt med en aldersgrænse på 15 år ift., hvornår man skal have sex eller have seksuelle oplevelser. Grænsen på 15 år er sat for, at børn bliver beskyttet mod f.eks. seksuelle overgreb eller anden form for seksuel udnyttelse fra voksne. Det vil dog sjældent være et problem, hvis man får finger af én anden person, som er jævnaldrende med en selv, men det er vigtigt, at begge parter har lyst til det. For at svare på dig spørgsmål, så betyder det, at du i princippet godt kan få finger af en fyr selvom du er 14 år og han er 15 år. Selvom du får finger af fyren på 14, så er du som sådan stadig jomfru. Jeg vil understrege, at det er vigtigt, at du har lyst til det og at du føler dig klar.

Når jeg læser din besked igennem, får jeg følelsen af, at du er lidt forvirret omkring situationen. Du forklarer, at du mistede nogle følelser for din fyr, da han skrev til dig, at han gerne ville give dig finger. Når jeg læser den sætning, kommer jeg til at tænke på, om du måske syntes, at det var grænseoverskridende, at han skrev det til dig? Måske synes du, at tanken om at få finger er grænseoverskridende? Jeg kommer også til at tænke på, om du har ornaneret før? Seksuelle ting kan godt virke grænseoverskridende og skræmmende, når man ikke er så gammel og måske samtidig ikke har prøvet det før. Det er helt okay, hvis du har det på den måde.

Du skriver også, at du godt kunne tænke dig at prøve at få finger, men at du synes, det er alt for tidligt, fordi du føler, at du ikke er gammel nok. Du skal vide, at det er helt okay, at du føler sådan. Selvom du har lyst, er det okay at vente, hvis du gerne vil have tid til at blive mere klar end du er nu. Uanset hvilken seksuel relation, man er i, så er det vigtigt, at man tager tingene i sit eget tempo og ikke føler sig presset til noget, som man ikke har lyst til - eller er klar til. Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med din fyr om, hvordan du har det? Mon du har modet til det? Måske er i kærester, måske er I ikke, men jeg tænker, at det kunne være en god idé at snakke med ham om, hvor du er i processen? Det ville måske også lette noget hos dig at få afløb på nogle af de følelser og tanker, som du har. Måske har din fyr været sammen med andre før og det at give finger måske ikke er noget nyt for ham. Derfor kunne det være en idé, at han ved, hvordan du har det. Hvad tænker du om det?

Man anbefaler normalt, at man er 15 år og buksemyndig før man eksperimenterer og undersøger sin seksualitet sammen med andre. De fleste er 16 år eller ældre før de har sex første gang. Når det er sagt er det meget normalt at intereseser og lyst til forskellige seksuelle ting i teenageårene. Det er bare vigtigt, at du har dig selv med og du slev føler, at du er klar til en anden skal give dig finger.

Jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar.

Med venlig hilsen
Malou

Batesis billede
Malou fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål