Fest

brevkassespørgsmål

Fest

brevkassespørgsmål af
Ingeborg
15 år
Oprettet 7 måneder 2 uger siden

Hej Cyperhus. Jeg er en pige på 15 år , som rigtig gerne vil holde en fest. Jeg har holdt en gang, men det gik lidt galt, der kom for mange, og for meget stærke procenter. Problemt er at jeg gerne vil holde igen fx. en halloween fest, men mine forældre har stadig den anden fest i baghovedet. Mine forældre sagde selv at de blev oversket af hvor mange der kom, men intet blev ødelagt fordi jeg har nogle respektfulde venner. Alle der var der synes det var en mega god fest. Jeg vil rigtige gerne holde igen, men ved ikke hvordan jeg skal få overtalt mine forældre til at jeg må holde igen efter sidste gang. Kan i måske komme med nogle forslag?

Svar:

Hej, jeg er glad for du skriver herind til os, for det du oplever, er der rigtig mange andre der oplever. Jeg snakker med mange, som har samme udfordring, at de gerne vil holde en fest derhjemme, men forældrene er usikre på om de vil ligge huset til.

Mange bliver sure på deres forældre i frustration over at de ikke bare får lov til at holde fest. Den frustration er meget forståelig, for hvorfor giver forældrene ikke bare lov? Kan de da ikke forstå at man er ung og gerne vil feste? Dine forældre vil dig garanteret det bedste og deres bekymringer er sikkert ikke for at skade dig eller udelukke dig fra noget. For at forstå deres bekymringer bedre kan man prøve at sætte sig i deres sted; Hvad kunne de være bekymret for? Kunne de være nervøse for at festen bliver for vild? At gæsterne bliver dårlige?

Et forslag kunne være at snakke festen igennem med dine forældre inden og eksempelvis forslå dem at du til næste fest vil lave en gæsteliste, så du imødekommer deres bekymring for at der kommer for mange. På samme måde kunne man snakke med dem om, hvad der må drikkes og hvor meget der må drikkes, for at få en snak omkring procenter. På den måde indgår I et kompromis, hvor i alle tre føler jer hørt.

Et andet forslag kunne være at snakke med dine forældre om muligheden for at de kan være i huset, når du holder festen. De skal selvfølgelig ikke være med til selve festen, men det kunne måske gøre dem mere trygge ved at du holder fest igen. De kunne også være et sted i nærheden af jeres hjem, hvis ikke de lige skal være i huset.

Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig.

Mange hilsner Sofie

sofiefs billede
Sofie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål