Var det okay?
brevkassespørgsmål af
S
19 år
Hey! Jeg er en pige på 19 som døjer med forskellige psykiske problemer, som gør at jeg ikke kan gå i skole lige for tiden. Jeg er derfor kommet i et forløb under kommunen som er et tilbud for unge mellem 18 og 30 år der alle kæmper med psyken og ikke er i beskæftigelse. Formålet er selvfølgelig at blive klar til uddannelse ved at få stabil mødetid og arbejde med sig selv. Vi er 3 unge på holdet som enten har døjet eller stadig døjer med misbrug, for mig personligt har det primært været alkohol, men der har også været andet når jeg har kunne skaffe det. Det ved medarbejderne, som styrer tilbudet også godt, da vi både skulle præsentere os selv og vores udfordringer da vi startede men også dagligt tager en "vejrmelding" om hvordan det går, og her er vi 3 der har delt vores problemer med afhængighed af alkohol og hash og en enkelt person også hårde stoffer. Men i sidste uge havde vi en "hyggedag", hvor vi ikke skulle lave noget praktisk, og det var noget de havde planlagt fordi vi ikke havde haft vinterferie som alle andre. Men denne hyggedag gik ud på at drikke alkohol. Vi mødtes i det kommunale tilbud og medarbejderne (en pædagog og en socialrådgiver) drak også sammen med os. Jeg var i øjeblikket ret glad for at vi skulle drikke, fordi jeg ellers kan være meget genert og føler at jeg kan være mig selv, når jeg drikker, hvilket også er årsagen til mit misbrug, men dagen efter havde jeg det virkelig skidt og dulmede faktisk mine tømmermænd med at drikke igen, så jeg er desværre faldet i. Men jeg begyndte også at tænke over nogle af de ting der var sket på hyggedagen. Fx. var socialrådgiveren fra vores hold ret fuld og både snøvlede og havde svært ved at gå lige og hun virkede nærmest flirtende overfor en af de unge fyre, hvilket han også selv bemærkede. Det var en hyggelig eftermiddag, men jeg var faktisk selv lige kommet ind i en ædru periode før dén dag, hvor jeg ikke havde drukket i knap 2 uger og havde tænkt mig at holde fast i det, men så var det pludselig kommunen der nærmest bad os om at drikke... Nu tænker jeg bare på om det egentligt var okay af dem at arrangere sådan en druk-dag for unge med psykiske problemer, hvoraf nogle endda døjer med misbrug i forvejen. For mig set i bakspejlet virker det bare lidt mærkeligt at det overhovedet er lovligt. Hvad tænker i? Vh. S

Svar:
Hej S,
Hvor er det godt at du reagerer på din undren, for det du har oplevet, lyder ikke ok.
Nu kender jeg jo ikke jeres situation i detaljer, men baseret på det du skriver, ser det udefra sådan ud:
To professionelle medarbejdere har ansvaret for et forløb for en gruppe unge voksne der kæmper med psykiske problemer, med det formål at I skal blive parate til at tage en uddannelse. De ved at 3 af jer samtidig har, eller har haft, et misbrug. Alligevel vælger de at arrangere en hyggedag, der primært går ud på at drikke alkohol, og hvor medarbejderne også selv drikker alkohol. På grund af arrangementet har du drukket alkohol for første gang i 2 uger, du har været utryg ved medarbejdernes opførsel, og du drak igen dagen efter fordi du havde det skidt.
Jeg kender ikke til den præcise lovgivning, så jeg kan ikke fortælle dig om arrangementet var ulovligt, men jeg synes altså det lyder virkelig uprofessionelt og som det modsatte af hvad I har brug for.
Du skriver at du i øjeblikket var glad for at I skulle drikke, og det kan jeg sagtens forstå, for det er jo en del af at have et misbrug. Når man har haft et misbrug, er det netop vigtigt at lære at være social uden alkohol, og det tænker jeg at medarbejderne skal hjælpe dig og de andre med. Så selv hvis I har bedt om et arrangement med alkohol, er det medarbejdernes ansvar at hjælpe jer med at finde en anden måde at være social på. Man skal selvfølgelig tage ansvar for sit eget misbrug, men når du deltager i et forløb ved kommunen, har du naturligt tillid til at medarbejderne ved hvad der er bedst. Derfor kan det nærmest føles helt umuligt at sige nej tak, og jeg synes faktisk ikke det er din skyld at du faldt i.
Hvis du kan overkomme det, synes jeg du skal tale med nogen ved kommunen om din oplevelse, så du igen kan få tillid til forløbet og komme tilbage på sporet i forhold til dit misbrug.
Hvis du stadig har tillid til medarbejderne på forløbet, kan du starte med at prøve at tale med dem om hvordan du oplevede arrangementet og hvad det gjorde ved dit misbrug. Hvis du ikke har lyst til at tale med medarbejderne, eller hvis jeres snak går dårligt, kan du også henvende dig til en anden socialrådgiver i kommunen -måske den der visiterede dig til tilbuddet.
Det kan godt føles ubehageligt at klage, når man har en personlig relation. Hvis det er sådan for dig, kan du holde dig til at fortælle hvad arrangementet betød for dit misbrug og bede om en aftale om, at der ikke længere er alkohol til jeres arrangementer. Du har beskrevet problemet rigtigt fint i dit spørgsmål til os, så det vil også være helt ok at sende dit spørgsmål og vores svar til dem, hvis du synes det er lettere end at tale med dem.
Det er ærgerligt, at det er dig der er nødt til at tage hånd om situationen, for det burde jo være helt omvendt. Men du har allerede taget et rigtigt stærkt første skridt ved at skrive til os, og jeg tror på at du kan tage det næste ved at fortælle kommunen om din oplevelse!
Jeg håber at du kommer godt videre i dit forløb, og husk at du er meget velkommen til at skrive igen, hvis der er noget du mangler svar på, eller hvis du har brug for mere hjælp til at få talt med kommunen.
Mange hilsner,
Marie