Præsentation osv.
brevkassespørgsmål af
m
13 år
Hej cb. Vi er blevet sat i grupper af fire. I de her grupper skal vi lave et projekt som skal præsenteres, allerede på tirsdag. Vores lærer lod mig vide, at det var foran hele klassen. Problemet er bare, at jeg hader præsentationer foran hele klassen. Normalt gør de mig nervøs, men jeg præsenterer stadigvæk, selvom det er ubehageligt. Denne gang er det dog anderledes. Jeg ved ikke hvorfor, men hver gang jeg så meget som tænker på præsentationen, får jeg det FRYGTELIGT. Jeg bliver ikke "bare" nervøs. Jeg får decideret kvalme, og føler mig syg. For kort tid siden, fik tanken om præsentatiobeb mig til at græde. Sådan, virkelig. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Hvis jeg melder mig ud af præsentationen, så bliver min gruppe sur. Hvis jeg ikke gør, så risikerer jeg at gøre noget forkert, eller det der er værre. Faktisk er jeg ikke engang sikker på, jeg kan melde mig ud. Så mit spørgsmål er: hvad ville være fornuftigt at gøre? Har i nogle råd måske? Undskyld for længden af brevet.

Svar:
Kære M.
Der er rigtig mange, som har det på samme måde som dig og som virkelig hader at skulle præsentere og være på foran flere mennesker. Det kan handle om mange forskellige ting. Nogle er bange for at fejle, nogle er bange for at blive gjort til grin, og nogle bryder sig bare ikke om at få den opmærksomhed. Jeg synes, at det er sejt at du stadig holder fast i at præsentere, når du skal, selvom du ikke bryder dig om det.
Du spørger til, hvad du skal gøre ift. præsentationen i morgen. Måske du allerede har besluttet dig for noget, men hvis ikke, så synes jeg ikke, at du skal melde dig ud af gruppen. I stedet synes jeg, at du skal fortælle din gruppe (hvis du ikke allerede har gjort det), at du er meget nervøs for i morgen, og at du har brug for, at de er der for dig og støtter dig, hvis du nu skulle gå i stå. Hvis du har mulighed for det og har mod på det, synes jeg også at du skal fortælle det til din lærer, så han eller hun lige er klar over, at det er noget, der fylder meget for dig. Det kan lige tage lidt af presset at vide, at der er nogle andre, der ved, at det her er svært for dig.
Men det vigtigste jeg synes du skal gøre, det er at bruge lidt tid i dag på at tænke over, hvorfor du er blevet ekstra nervøs for lige præcis den her præsentation. Er der noget ved den her fremlæggelse, der er anderledes? Er der sket noget i klassen? Og så synes jeg, at du skal spørge dig selv helt generelt, hvad er det værste, der kan ske? Og hvad hvis det skulle ske, hvad ville der så ske ved det? Når man frygter noget og nærmest kan blive angst og panisk over det, så er det vigtigt at prøve at tænke rationelt omkring det. Bryd det ned i mindre dele, så det hele ikke virker så uoverskueligt. Det kan fx være at det hjælper at tænke, at hvis du skulle fortælle dine klassekammerater om det i små grupper, ville du så være lige så nervøs? Eller at de alle sammen skal igennem det samme som dig. Eller at det måske fylder mere for dig end dem. Hvad end der virker for dig kan være godt at tænke over.
Derudover kan det også være godt at øve nogle vejrtrækningsøvelser, hvis du ved, at du kommer til at blive meget nervøs. For når man bliver meget nervøs, så har man det med at spænde op og få en mere anstrengt vejrtrækning. Det gør, at ilten i kroppen ikke kommer så godt rundt, hvilket kan gøre, at man kan få mere kvalme, blive mere svimmel og mere kort for hovedet. Altså alt det, du ikke har brug for sker. Så derfor er det vigtigt med dybe vejrtrækninger. Hvis du kan mærke, at det bliver for meget, så stop op og tag 4-5 dybe vejrtrækninger. Det kan virkelig hjælpe dig.
Udover at forberede dig mentalt, så kan det også hjælpe at forberede dig rigtig godt på det materiale, I skal fremlægge. Vær godt ind i det til du har følelsen af, at du ikke kan gøre mere. Den følelse og viden kan nemlig hjælpe dig under fremlæggelsen. Uanset hvordan det går, så ved du, at du har gjort det bedste du kunne, og det er godt nok. Du kan ikke gøre mere end det.
Så alt i alt er mine råd til dig: Snak med din gruppe, forbered dig mentalt; tænk godt over, hvorfor den her fremlæggelse er ekstra svær og generelt, hvad du bliver nervøs over, fokus på vejrtrækning og forbered dig. Jeg lover dig, at når det er overstået, så føles det SÅ godt, og du bliver helt sikkert stolt af dig selv over, at du gjorde det. Og den følelse kan du bruge til andre fremlæggelser. Jo flere gange du gør det, jo nemmere bliver det måske.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og råd. Og så krydser jeg fingre for dig i morgen! Held og lykke.
De bedste hilsner
Laura