Sex og ægløsning
brevkassespørgsmål af
Laura
20 år
Hej Jeg står i et dilemma Jeg har haft ubeskyttet sex. Da jeg er på en app hvor jeg skriver min menstruation ind i, kan jeg se at den siger jeg har ægløsning idag. Hvis jeg tar en fortrydelsespille er jeg så sikker på jeg ik er gravid

Svar:
Hej du
Det kan jeg godt forstå bekymrer dig og jeg er glad for at du har skrevet så jeg kan forsøge at hjælpe. Du skriver at du følger din cyklus via en app og det er en rigtig fin ide, som både kan hjælpe en med at holde styr på sin menstruation, men selvfølgelig også ægløsningen. Fortrydelsespiller virker ved at udskyde eller hindre ægløsningen, så en befrugtning kan undgås, men hvis du allerede har haft din ægløsning, virker fortrydelsespillen ikke. Når det så er sagt, så kan det også være lidt usikkert hvornår ens ægløsning falder, også selvom man følger sin cyklus med en app. Udover det, så virker en fortrydelsespille også bedst, jo hurtigere man tager den efter ubeskyttet sex. De kan købes i håndkøb, og der findes to forskellige slags, hvor den ene skal tages inden for 5 døgn fra det ubeskyttet sex. Hvis pillen tages inden for det tidsrum og man ikke har haft ægløsning, er sikkerheden ca. 98%. Hvis du stadig er indenfor de 5 døgn, tænker jeg at du kan forsøge at tage en fortrydelsespille, men du skal selvfølgelig vide at din risiko for at være gravid alligevel er lidt højere, da du måske har haft ægløsning. Udover det er der ikke andet at gøre end at vente på din menstruation, og hvis den udebliver, må du tage en graviditetstest. Jeg er sikker på at du nok skal klare det. Det er selvfølgelig vigtig at tænker over om du måske skal starte i noget fast prævention viderehen som f.eks. spiral eller p-pille da fortrydelsespiller selvfølgelig ikke er den rigtige løsning på den lange bane, men det syntes jeg at du skal tage en snak med din egen læge omkring.
Håber det kunne hjælpe. Held og lykke!