Udslæt
brevkassespørgsmål af
Alberte
21 år
Jeg var til fys i dag og da han var færdig med at massere mig opdagede han at jeg havde fået nået rødt udslæt bagpå. Det ligner sådan noget når man har brændt sig på nogen brændenælder. Det sidder lige under ballerne og så havde jeg også fået noget på knæene sol også ligner at jeg har brændt mig på brændenælder. Det kom bare lige pludselig og han har slet ikke rørt mig der. De har lige fået nye handsker sådan nogen nitrilhandsker. Men er vandt til at gå med handsker dagligt på mit arbejde og der har aldrig været noget. Hvad kan være årsagen til jeg får det udslæt

Svar:
Hej
Udslet findes i utallige varianter og kan komme af forskellige årsager - og rigtig mange gange uden at det er muligt at sige hvorfor. Det du beskriver lyder ufarligt og som et udslet der formentlig ikke behøver behandling, men som nok skal forsvinde af sig selvt. Men det kan selvfælgelig alligevel være irriterende.
At det er din fysioterapeut og ikke dig selv der først har lagt mærke til udslettet tyder på at det ikke er voldsomt generende med kløe eller lignende. Det taler imod at det skulle være en allergisk eller anden overfølsomhedsreaktion. Placeringen er nogle steder hvor tøj tit kan sidde stramt og gnide, så muligvis at det skyldes selve kontakten mellem tøj og hud (evt. kombineret med at huden har været varm/fugtig, at tøjet er blevet vasket i parfumeret vaskemiddel etc.). Hvis du har været meget i solen op til at udslettet kom så kan sol- og/eller varmeudslet også være en mulighed. Alle disse forsvinder ved at man giver huden ro og evt. smører den med en fed creme uden parfume.
Hvis udslettet mod forventlning ikke går væk, breder sig markant, du får feber eller føler dig alment syg så skal du tale med en læge. Men jeg håber det går bedre og måske allerede er væk igen.
Vh
Rebecka