Problemer med maven

brevkassespørgsmål

Problemer med maven

brevkassespørgsmål af
Julie
21 år

Hejsa. Sagen er den.. at jeg har haft nogle problematikker med maven på det sidste. Min mave fungere som et klokkeslæt og skal altid på wc hver morgen og have afføring. Min afføring er ikke decideret vand tynd eller tynd tynd, men den er til den tyndere side, måske lidt slimet, kan ikke rigtig vurdere det. Men det er ikke fordi jeg render på toilettet flere gange om dagen, for det gør jeg ikke. Det er ikke diarre.. Jeg har en mistanke om det måske kan være min kost der roder med min mave. Da jeg lige har stået i flytte kaos har vi herhjemme i de sidste 3 uger ikke spist så sundt. Vi har faktisk fået meget fed mad som bl.a. takeaway. Men jeg frygter der sker noget værre som jeg ikke ved noget om, da jeg nok har lidt sygdomsangst. Jeg har ikke ondt i maven til dagligt, har kun haft ondt i maven når jeg har haft meget luft i maven. Umiddelbart er mine eneste symptomer en tyndere afføring.. Jeg tør ikke rigtig kontakte min læge med dette, da jeg som sagt frygter det værste.

Svar:

Kære Julie.

Tak for dit spørgsmål! Som det første vil jeg sige, at der ikke er grund til at frygte det værste - jeg tænker, at du frygter kræft?  Det er usandsynligt og det skal du ikke bekymre dig om. Der i mod er det jo rigtigt, at vores mave reagerer på det vi spiser og også på hvordan vi ellers har det. Det lyder som om, at du har været inde i travl periode i dit liv med flytning og mindre fokus på kost og faste vaner. I første omgang vil jeg anbefale, at du forsøger at komme tilbage til dine normale rutiner omkring kost og toiletbesøg og ser om det ikke blir bedre helt af sig selv. Hvis din mave ikke går i orden af sig selv kan du roligt ta kontakt til din egen læge og få rådgivning.

Held og lykke med flytning og det nye hjem og god bedring til maven!

Venlig hilsen Gerda, læge

Gerdas billede
Gerda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål