Er jeg gravid?

brevkassespørgsmål

Er jeg gravid?

brevkassespørgsmål af
Marie
15 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Hejsa. Jeg er en 15 årig pige som har haft sex med sin kæreste et par gange. næsten hver gang er kondomet gledet en smule af men det sad stadig på og der var ikke kommet noget sld ud af det. Jeg er dog bange for at der måske alligevel kom sæd ud i toooen af kondomet eller noget i den stil og jeg er enormt bange for at jeg er blevet gravid. hvad ville i sige at risikoen er for at jeg er gravid og hvad synes i at jeg skal gøre?

Svar:

Kære dig,

Tak, for dit spørgsmål! Det er dejligt at høre, at du har en sød kæreste, som du har lyst til at have sex med. Det er også dejligt at høre, at I passer på hinanden ved netop at bruge kondom. Jeg kan derfor også sagtens forstå, at du er nervøs og bange for, om du måske er blevet gravid alligevel - den frygt tror jeg de fleste har oplevet eller oplever en gang imellem. Det er heller ikke unormalt at opleve, at kondomet kan glide lidt ned, det kan være ret frustrerende. Det problem kan både ske, hvis kondomet er lidt for stort, men også hvis man ikke er våd nok i skeden. Det kan løses ved at købe mindre kondomer, så man er sikker på, de sidder. Det er vigtigt at kondomet sidder stramt nok, fordi eller risikerer man nemlig at det glider af. Samtidig er det vigtigt at bruge god tid på at varme op, så man bliver godt våd. Det er meget forskelligt, hvor våd man bliver, og nogle gange kan det være rart at bruge glidecreme for eksempel. Man kan også købe kondomer med glidecreme, det kan også være en hjælp. Prøv evt. at tage en snak med din kæreste om problemet og foreslå om I skal prøve nogle andre kondomer.

I forhold til risikoen for at være gravid, så er det svært for mig at sige meget om, fordi jeg ikke kender din cyklus. Du vil have højst risiko omkring din ægløsning, men selv der er det ikke altid let. Samtidig skriver du også, at du ikke lagde mærke til noget sæd, derfor tænker jeg også, at risikoen nok er meget lille. Men for en sikkerheds skyld, synes jeg stadig, du skal overveje at tage en graviditetstest, så du kan få lidt ro på tankerne. De kan købes i supermarkeder, på apoteker og i Matas.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme forbi chatten!

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål