Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 1 år 8 måneder siden

Hej Jeg har det seneste halvanden år haft meget mindre blødninger end normalt altså grænsen til pletblødning istedet for menstruation. Jeg har altid haft kraftig menstruation men nu er det pludselig blevet det stik modsatte, nogle gange føler jeg slet ikke der kommer noget ud. Det er nu 2-3 dage hvor jeg har blod fremfor 3-5 dage. Menstruation smerterne er de samme og jeg bløder indenfor normalen 29-32 dage. Udover det tager jeg ikke p-pille og har heller ikke spiral, og så har jeg heller aldrig været sammen med nogen. Så hvad kan være årsagen til mit problem og er det normalt? Fik taget blodprøve sidste år, hvor der ikke var noget unormal. Jeg har ikke været ved min egen læge pga angst, men har endelig taget mig sammen og bestilt en tid om en måned. Bliver lidt bange for, at det kunne være alvorligt.

Svar:

Hej med dig,

De fleste kvinder kan opleve ændringer i deres cyklus - det er ganske normalt. Der er mange ting der indvirker, fx stress. Det er også almindeligt at menstruationen i de tidlige år er mere kraftig end senere.

Du er selv inde på at du tænker du nok er nødt til at blive tilset af en læge. Det er rigtig fint at du har bestilt en tid. Det er meget almindeligt at se kvinder i almen praksis med menstruations forstyrrelser. Din læge vil kunne undersøge dig og evt. Tage blodprøver ved behov.

Godt klaret med livtag med angsten

Mange hilsner

Louise, læge

LouiseSs billede
Louise fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål